El Club dels llunàtics i llunàtiques

Tractarem sobre la destrucció dels hàbitats naturals i el futur incert dels primats. A càrrec de Joana Aragay i Bernat Ripoll, biòlegs de Borneo Nature Foundation.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats El Club dels llunàtics i llunàtiques

Dijous 16 de gener de 2020
De 19 a 20.30 h
1 hora i 30 minuts
Adults
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Places exhaurides
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
És necessària la inscripció prèvia a l'enllaç superior de "Reserva d'entrades"

Tertúlia: Orangutans en perill d’extinció

La destrucció dels hàbitats naturals i el futur incert dels primats, i dels orangutans, en particular.

La població local, des de fa potser milers d’anys, els anomena «humans del bosc»; a la seva llengua: orangutan. Les dones i homes indígenes dels boscos d’Indonèsia –titllats injustament de salvatges pels «civilitzats» europeus–, molt abans de la irrupció d’en Darwin, Huxley i en Haeckel (al segle XIX), ja havien estat capaços de veure que existia una gran proximitat entre els humans i els grans simis.

Dissortadament, avui, la supervivència dels nostres cosins asiàtics més propers s’està convertint en quelcom molt difícil. Vàrem arraconar a les poblacions indígenes i la «civilització» va començar a destruir els boscos i l’hàbitat dels orangutans. L’humà modern també va caçar i segrestar orangutans amb finalitats d’oci i enriquiment. Tot plegat ha fet imperiós l’aparició d’organitzacions i cooperants que dediquen el seu esforç a la salvaguarda de l’orangutan a Indonèsia. La Joana Aragay i en Bernat Ripoll són alguns d’ells.

Ponents: Joana Aragay i Bernat Ripoll, biòlegs de l’ONG Borneo Nature Foundation.

Joana Aragay Soler és una noia de Barcelona, amant del mar i el ball. Va estudiar biologia i posteriorment es va especialitzar fent un màster en biologia marina que li va fer descobrir la seva passió per la botànica marina.
La seva carrera professional ha estat una combinació entre la recerca i l’educació. Va estar uns anys fent recerca a la Universitat de Barcelona i a l’Institut Botànic sempre acompanyada per la carrera vocacional d’educadora; amb més de 10 anys d’experiència en el món de l’Educació Ambiental va decidir combinar les dues disciplines i desenvolupar el projecte educatiu a BNF el 2014.
Va començar a treballar a Indonèsia amb Borneo Nature Foundation al 2011. Tot i estar allunyada del mar, va trobar la passió per les selves de Borneo i des d’ençà ha ocupat els rols d’investigadora de biodiversitat, cap de comunicació, cap del projecte d’educació i, actualment, és coordinadora de totes les visites internacionals, voluntaris i cursos de formació.

Bernat Ripoll Capilla és un noi de la generació dels 80, barceloní-gracienc, amant de la muntanya, la fotografia i la creativitat com a eina de transformació. Va estudiar biologia i posteriorment es va especialitzar en un màster de primatologia i conservació. La seva passió per la primatologia el va portar inicialment a Sud-Amèrica i, més tard, a Borneo, d’on ja no ha marxat.
La seva carrera professional ha evolucionat des de la recerca clàssica del comportament de primats cap a l’ecologia, la conservació, el treball comunitari i la gestió i desenvolupament de projectes. Al llarg de la seva trajectòria professional ha treballat en camps tan diversoso 8o no) com la primatologia i l’educació social.
Va començar a treballar a Indonèsia al 2007 com a coordinador del projecte Primats i, després, va ocupar els rols de cap de recerca, cap de projectes i, actualment, és el director de la Fundació Indonèsia i codirector de Borneo Nature Foundation.

Moderador: Jordi Serrallonga, és arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Lloc: espai Ciència i més del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, pl. Leonardo da Vinci, 4-5 (parc del Fòrum).

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII), que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

L’espai Ciència i més (junt a vestíbul) del Museu serà l’escenari d’aquesta tertúlia oberta a tothom que ens proposa temes relacionats amb el món natural i la biodiversitat des de diverses perspectives i amb convidats d’excepció.

L’exposició Micos. Una història de primats romandrà oberta de 18 a 19 h perquè els/les assistents al Club puguin visitar-la prèviament a l’inici de la xerrada del Club.

Els ponents convidats introduiran el tema de la sessió al llarg de 20 minuts i, a continuació, s’animarà les persones participants a adoptar el rol dels científics noucentistes. La tertúlia inclou el berenar.

El cicle del Club dels llunàtics i llunàtiques es realitza un dijous de cada mes on, en cada sessió, diferents ponents ens presenten un tema científic a tractar i debatre. Aquestes activitats han estat programades i són moderades per Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Properes sessions:

Dijous 20 de febrer de 2020
Goril·les a la boira
A càrrec de Jordi Galbany, primatòleg de camp a Rwanda i professor de la Universitat de Barcelona

Dijous 19 de març de 2020
Els grans simis en els zoos d’avui
A càrrec de Maria Teresa Abelló, primatòloga i conservadora de primats al Parc Zoològic de Barcelona

Dijous 16 d’abril de 2020
Comunicació primat
A càrrec d’Anna Omedes, primatòloga i directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Aquesta activitat és dins la programació que complementa l’exposició “Micos. Una història de primats”. Podeu consultar aquí l’Agenda “Micos”.

• Des de 24-04-2024
  • Fins a 24-04-2024