Metalls crítics per a la transició energètica

Àrea Científica Línies de recerca Metalls crítics per a la transició energètica

Actualment, estem vivint un replantejament del nostre model energètic i de mobilitat acompanyat d’una contínua evolució i implementació de les noves tecnologies. Per abandonar el model basat en els combustibles fòssils i transformar-nos en una societat més neta i sostenible és necessària una aposta per la recerca associada a l’exploració i aplicacions de metalls crítics, elements bàsics per a fer realitat l’aplicació de les polítiques de transició energètica.

Aquesta línia estable de recerca que es desenvolupa al departament de Mineralogia i Petrologia es basa en l’exploració i caracterització de dipòsits minerals d’aquest tipus d’elements crítics, especialment, els elements del grup de les terres rares.

Part de la recerca d’aquesta línia s’emmarca en el projecte MAGEC REEmounts: Materiales para generación de energía, catálisis y fotosíntesis artificial en Canarias y exploración de tierras raras en carbonatitas subaáreas y en montes submarinos (2021-2023), atorgat per l’Agencia Canaria de Investigación, Innovación y Sociedad de la Información i en el qual, el Museu hi participa com a part de l’equip d’investigació.

Articles associats

• Díaz-Acha, Y., Campeny, M., Tauler, E., Bosch, J., Melgarejo, J.C., Camprubí, A., 2020. Critical elements in supergene phosphates: the example of the weathering profile at the Gavà Neolithic mines, Catalonia, Spain. Minerals 10, 3.
  • Castillo-Oliver, M., Melgarejo, J.C., Torró, L., Villanova-de-Benavent, C., Campeny, M., Díaz-Acha, Y., Amores-Casals, S., Xu, J., Proenza, J.A., Tauler, E., 2020. Sandstone-Hosted Uranium Deposits as a Possible Source for Critical Elements: The Eureka Mine Case, Castell-Estaó, Catalonia. Minerals 10, 34.
  • Menéndez, I., Campeny, M., Quevedo-González, L., Mangas, J., Méndez, J., 2019. Distribution of REE-bearing minerals in felsic magmatic rocks and paleosols from Gran Canaria, Spain: intraplate oceanic islands as a new example of potential, non-conventional sources of rare-earth elements. Journal of Geochemical Exploration 204, 270-278.
  • Cacho, A., Melgarejo, J.C., Camprubí, A., Torró, L., Castillo-Oliver, M., Torres, B., Artiaga, D., Tauler, E., Martínez, A., Campeny, M., Alfonso, P., Arce-Buroga, O.R., 2019. Mineralogy and Distribution of Critical Elements in the Sn-W-Pb-Ag-Zn Huanuni Deposit, Bolivia. Minerals. 9, 753.