Orígens i evolució del primat cultural

Debatrem el passat i present de l’Homo sapiens… una espècie escollida? Cicle Primats, ciència i societat

Plataforma ZOOM (i presencial) Activitats Orígens i evolució del primat cultural

Plataforma ZOOM (i presencial)
Dimecres 4 de novembre de 2020
De 18 a 20 h
2 hores
Adults
Conferència-debat
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal inscripció prèvia via l'enllaç superior de "Reserva d'entrades".

En fer la vostra reserva, a l'apartat "Observacions" podeu adreçar preguntes als ponents que el moderador introduirà en el debat.

Aforament màxim: a causa del gran èxit de la convocatòria ampliem l'aforament màxim de 100 a 400 places. Gràcies pel vostre interès!

Les persones amb entrada reservada rebran per correu electrònic l'enllaç per fer la connexió de ZOOM, un dia abans de l'activitat.

Debat: Orígens i evolució del primat cultural, del cicle Primats, ciència i societat
Passat i present de l’Homo sapiens… una espècie escollida?

Qui som? D’on venim? Cap on anem? L’Homo sapiens mai no para de fer-se preguntes sobre el seu passat, present i futur. Alhora, en el moment de situar-nos en el si de la natura, sovint ens hem reservat una posició privilegiada. Abans, quan l’únic discurs era el mite, vàrem considerar a l’ésser humà com l’obra perfecte de la Creació; després, en aparèixer el pensament lògic, i la ciència, va costar allunyar-se d’aquesta visió antropocèntrica.

Així no és estrany que proliferés la idea de què la separació entre el món animal i humà radicava en la fabricació d’eines, en la capacitat de tenir llenguatge o, fins i tot, en accions i sentiments com enganyar i estimar. Avui sabem que no això no és cert. Compartim molt amb la resta d’éssers vius, sobretot amb els nostres cosins primats.

I la cultura? És quelcom únicament humà? O existeixen tradicions culturals en d’altres societats de primats? Quina és l’autèntica història sobre l’origen i evolució del primat cultural? Millor dit… dels primats culturals?

Jordi Serrallonga

Participants:

. Josep Call, catedràtic d’Orígens Evolutius de la Ment a la Universitat de St. Andrews, especialitzat en cognició de primats, i director del Budongo Research Unit, Edinburgh Zoo.
Psicòleg comparatiu, especialitzat en l’estudi dels processos cognitius dels primat i l’evolució de la intel·ligència animal i humana. Es llicencia en Psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (1990), amb posterior màster i doctorat per l’Emory University (1997), Atlanta (EEUU).
Científic titular del Max Plank Institute for Evolutionary Anthropology, del 2000 fins al 2013. Director del Wolfgang Köhler Primate Rearch Center, fins al 2017.
Actualment, és el director del Budongo (Chimpanzee) Research Unit al Zoo d’Edinburgh i catedràtic en els orígens evolutius de la ment a la University of St Andrews, Escòcia.
Ha publicat cinc llibres i més de 300 articles d’investigació sobre la intel·ligència dels primats i altres animals. El seu treball de recerca ha arribat al gran públic a mitjans audiovisuals i escrits com la BBC, National Geographic, New York Times, Die Welt o El País.
Ha rebut la Irvine Memorial Medal i el Sheth Distinguished International Alumni Award, entre d’altres reconeixements.
Un dels seus últims projectes, finançat per la Tempelton World Charity Foundation, busca desenvolupar un sistema de realitat virtual on els ximpanzés i els bonobos naveguen a la cerca de menjar i interactuen amb els avatars d’altres jugadors (humans i no humans).

. Cristina Sáez, periodista de La Vanguardia, especialitzada en ciència.
Llicenciada en periodisme, traducció i interpretació en la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Posteriorment, realitza un postgrau sobre reportatge televisiu a l’Institut d’Educació Contínua de la UPF.
De 2008 a 2012 va ser guionista del programa Redes. I durant vuit temporades va dirigir i presentar el programa de divulgació científica, La Malla, de la Xarxa de televisions públiques de Catalunya.
Col·labora en el diari La Vanguardia on s’ha especialitzat en temes científics i tecnològics. Coordina i edita al canal de ciència Big Vang. També col·labora en revistes com Muy Interesante, Mètode o Cuerpo Mente.
També col·labora de manera recurrent en l’elaboració de notes de premsa, reportatges i articles  per a centres d’investigació com el Centre de Regulació Genòmica de Barcelona o la Societat Internacional de Gastroenterologia.

. Miquel Llorente, director científic de l’IPRIM (Institut de Recerca i Estudis. en Primatologia), professor i coordinador del Màster de Primatologia de la Universitat de Girona, i responsable de Recerca i Formació de la Fundació Mona.
Professor Serra Húnter en l’Àrea de Psicologia Bàsica a la Universitat de Girona (UdG). Director del Màster en Primatologia de la UdG. President de l’Associació Primatològica Espanyola.
La seva recerca se centra en l’estudi comparatiu del comportament, la cognició i la sociabilitat de diferents espècies animals, principalment, primats no humans, inclosos els grans simis, en el seu entorn natural, en condicions de semi-llibertat i en captivitat.

Moderador: Jordi Serrallonga, professor d’Antropologia i Evolució Humana de la Universitat Oberta de Catalunya i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Mitjà: plataforma ZOOM

Goril·la. Imatge de Jordi Serrallonga.

Dins del Cicle de debats Primats, ciència i societat.

Aquesta activitat és dins la programació que complementa l’exposició “Micos. Una història de primats”. Podeu consultar aquí l’Agenda “Micos”.

• Des de 26-04-2024
  • Fins a 26-04-2024