Club dels llunàtics i llunàtiques

Transformació de la conca del riu Besòs: de l’oblit a l’aixeta.
Amb el ponent Manel Isnard, expresident del Consorci Besòs Tordera i guanyador del Premi de l’Aigua 2024. Amb la conducció de Jordi Serrallonga.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Club dels llunàtics i llunàtiques

Dijous 24 d'octubre de 2024
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic adult
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Cal fer reserva prèvia a l'enllaç superior de "Reserva d'entrades", que s'habilitarà a partir del divendres 20 de setembre.
Es permet un màxim d'una reserva per persona.
Aforament limitat.

Transformació de la conca del riu Besòs: de l’oblit a l’aixeta

Parc fluvial del Besòs i pont de Can Peixauet. Imatge de la Viquipèdia

El riu Besòs és molt més que un riu curt i poc cabalós. Com tots els rius, forma part d’una petita conca i recull l’aigua de la seva xarxa d’afluents. Com tots els éssers vius, el Besòs neix, flueix i mor, i en aquest camí realitza funcions fonamentals per als ecosistemes.

Cada riu té una història, i el Besòs no n’és una excepció. Es pot parlar del seu passat gloriós, quan l’aqüeducte romà o el Rec Comtal transportaven les seves aigües a la ciutat i garantien la subsistència a les llars i el desenvolupament de l’agricultura. També es pot mencionar la seva importància per a la consolidació de la indústria. Però la història és canviant, i el seu passat més recent està associat mentalment a riuades descontrolades i males olors. Fins i tot, als anys 80 es va convertir en el riu més contaminat d’Europa.

Actualment, la conca del Besòs ha guanyat qualitat mediambiental i ha recuperat espècies, i la dràstica situació climàtica farà que jugui un paper transcendental per a milions de persones. Per primer cop en la seva llarga història, la seva aigua es potabilitzarà i sortirà per les aixetes dels barcelonins i barcelonines.

T’esperem al Fòrum, a menys de 2 km del riu, per saber-ne més. Manel Isnard, expresident del Consorci Besòs Tordera i flamant guanyador del Premi de l’Aigua 2024 en reconeixement a la seva trajectòria professional, ens parlarà de la transformació i respondrà a les vostres preguntes.

Ponent:

Manel Isnard Blanchar, expresident del Consorci Besòs Tordera.

Moderador: Jordi Serrallonga
Arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Lloc: espai de l’exposició Aigua, una exposició sense filtre, Museu de Ciències Naturals de Barcelona, pl. Leonardo da Vinci, 4-5, parc del Fòrum.

Observacions:
. Us convidem a arribar amb antelació per visitar gratuïtament les exposicions Aigua, una exposició sense filtre i Oceans, la natura ens parla, abans de la tertúlia.
. Us preguem que hi arribeu amb 10 minuts d’antelació al començament de la tertúlia.
. La sessió no serà enregistrada ni posteriorment publicada al nostre canal natTV.

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella, i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII) que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

El cicle del Club es fa el tercer dijous de cada mes.

Enquesta de valoració. Vols donar-nos la teva opinió?

Properes sessions:

21-11-2024
Museu de Ciències Naturals de Barcelona (parc del Fòrum)
La biodiversitat subterrània. Posem llum a la foscor!
Amb Miquel Àngel Arnedo

19-12-2024
Museu de Ciències Naturals de Barcelona (parc del Fòrum)
Ciència en joc! Descobrim jocs de taula relacionats amb les ciències naturals