ConversesNat

Expedicions, museus, monstres i altres històries.
Àngel Sala, director del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic, ens parlarà de museus i cinema, amb la conducció de Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista i explorador.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats ConversesNat

Dijous 1 de febrer de 2024
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic general
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal inscripció prèvia a través de l'enllaç superior de "Reserva d'entrades", que s'habilitarà a partir del dijous 30 de novembre.
Màxim una reserva per persona.
Aforament limitat.
Preguem que arribeu amb 15 minuts d'antelació a l'inici de l'activitat.

#ConversesNat: Expedicions, museus, monstres i altres històries.
La història dels museus de ciències naturals a través del cinema

La pel·lícula Creation, sobre la vida de Charles Darwin.

Natura o Cultura?, la nova exposició temporal del Museu, repassa l’evolució dels museus de ciències naturals, des dels seminals gabinets de curiositats als museus amb vocació social del segle XXI. Aquest mateix recorregut històric nodrirà també les ConversesNat de febrer, un diàleg amb marcat rerefons cinematogràfic entre Àngel Sala, guionista, crític de cinema i escriptor, i Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista i cinèfil empedreït.

“Els gabinets de curiositats, els museus i els naturalistes són actors importants, no només en l’estudi i recerca sobre les ciències naturals, sinó també en la –perdoneu la redudància– història de la història natural. Però també podem afirmar que, al marge d’algunes excepcions, els gabinets de curiositats, els museus i els naturalistes excèntrics –envoltats d’esquelets, animals taxidermitzats i espècimens conservats en formol– han esdevingut l’escenari ideal per a moltes pel·lícules de terror i misteri. És el cas del Dr. Frankenstein i el seu monstre reanimat a base de descàrregues elèctriques, escrit per una Mary Shelley inspirada en el galvanisme que, al segle XIX, estava de moda entre els anatomistes. Alhora, han estat l’ambient i l’atrezzo ideal de moltes cintes d’aventures, des dels films de mòmies fins a la mítica saga d’Indiana Jones.

En darrer lloc, i com a exemple que els temps i les mentalitats canvien, el cinema contemporani s’ha recolzat en els nous museus i les noves visions científiques fins a esdevenir una excel·lent eina pedagògica capaç d’apropar la ciència a la ciutadania.

Mitjançant la projecció de diferents fragments extrets d’autèntiques joies cinematrogràfiques, la història del cinema ens permetrà descobrir la història de les ciències naturals a partir de laboratoris monstruosos, zoos humans o l’estudi de goril·les sobre el terreny.”

Text de Jordi Serrallonga

Ponent:

Àngel Sala, director del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, guionista, crític de cinema i escriptor.

Conductor:

Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista i explorador.

___________________

Lloc: Sala Margalef del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (parc del Fòrum, pl. Leonardo da Vinci, 4-5).

Observacions:

. Es permetrà l’accés a la sala a partir de les 18.15 h

. La sessió serà enregistrada i es podrà visualitzar, més endavant, al nostre canal natTV

Propera sessió:

Dimecres 6 de març de 2024, de 18.30 a 20 h
Polls. Tot el que sempre has volgut saber… i mai no has sabut on preguntar.
Amb la participació del biòleg Fernando García del Pino, la directora d’escola Marta Rodoreda i la dermatòloga Andrea Combalia. Taula rodona conduïda i moderada pel periodista especialitzat en salut Josep Corbella.

• Des de 11-05-2024
  • Fins a 11-05-2024