ConversesNat

Com pot la contaminació de la ciutat afectar la salut dels nostres infants. Amb l’epidemiòloga Mireia Gascon, l’activista veïnal Guille López i la pediatra Núria Pericas. Condueix la periodista Cristina Sáez.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats ConversesNat

Dimecres 10 de novembre de 2021
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic general
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal inscripció prèvia a través de l'enllaç superior de "Reserva d'entrades", que estarà habilitat a partir del 28 d'octubre.

Aforament; 160 persones.

Preguem que arribeu amb mitja hora antelació a l'inici de l'activitat.

L'activitat també podrà ser seguida per streaming des del canal Nat TV.

#ConversesNat: Infància i ciutat.
Com pot afectar la contaminació de la ciutat els nostres infants

Els infants de les nostres ciutats conviuen diàriament amb la contaminació atmosfèrica, a causa del trànsit i de les emissions de les indústries. Aquesta contaminació és la responsable d’un nombre elevat de malalties respiratòries a les nostres ciutats.

Què hi podem fer? Com es pot combatre-la? Quin model de mobilitat han de desenvolupar les ciutats per aconseguir que siguin més sanes i sostenibles?

Una activitat que complementa l’exposició temporal Bebès Animals.

La taula rodona també podrà ser seguida per streaming des del canal Nat TV.

Ponents:

Mireia Gascon, epidemiòloga ambiental. Investigadora del programa Infància i medi ambient de l’Institut de Salut Global (ISGlobal)

Doctorada en Biologia, té una àmplia experiència en recerca en l’àmbit de l’epidemiologia ambiental.
Ha realitzat estudis epidemiològics en salut ocupacional i poblacional. Més específicament, va estudiar l’impacte (pre i postnatal) de productes químics sobre la salut infantil, a remarcar el seguiment d’una cohort de naixement a Ribera d’Ebre entre nens i nenes de 12 i 13 anys.
Actualment, centra la seva investigació en l’impacte en la salut de l’entorn urbà i de la planificació del transport.
Des de gener de 2019, coordina el seguiment postnatal de la cohort de naixement Barcelona Life Study Cohort (BiSC) que té per objectiu estudiar els impactes de l’exposició prenatal a la contaminació de l’aire en el neurodesenvolupament dels nadons.
Ha rebut la beca Miguel Servet (Institut de Salut Carlos III, cofinançada per la Unió Europea) per estudiar els efectes de les exposicions ambientals durant els primers anys de vida sobre el sistema immunitari, inclòs l’estudi de la microbiota intestinal.

Guillé López, veí de Barcelona, portaveu de la plataforma veïnal Eixample Respira i un dels impulsors de l’anomenada Revolta Escolar

És un dels impulsors de la coneguda com a “Revolta Escolar”, la protesta que ha mobilitzat més de cent associacions de famílies d’alumnes (AFAs)  durant el curs 2020-21 per la pacificació i la reducció dels nivells de contaminació i soroll al voltant de les escoles. Prèviament va impulsar el mapa de la contaminació a les escoles de Barcelona, eina que va permetre conscienciar moltes famílies sobre aquesta greu problemàtica.

Núria Pericas, pediatra a la Clínica Diagonal. Membre del Grup de Treball de Salut Mediambiental Pediàtrica de la Societat Catalana de Pediatria

Llicenciada en Medicina i Cirurgia per la Universitat de Barcelona i va especialitzar-se en Pediatria a l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona.
Està compromesa en la salut mediambiental pediàtrica (SMAP) – o pediatria ambiental-. És una subespecialitat pediàtrica que aborda la prevenció, la detecció i l’avaluació i el maneig de malalties i riscos mediambientals relacionats amb la salut dels infants.

Conductora: Cristina Sáez, periodista de ciència i salut. Escriu al diari La Vanguardia i col•labora a El món de RAC1, l’Agencia Sinc o el CCCB. Va ser guionista del programa de TVE Redes, dirigit per Eduard Punset, i ha passat per National Geographic Ciència, Mètode o Muy Interesante, entre d’altres.

Lloc: Sala Margalef del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (parc del Fòrum, pl. Leonardo da Vinci, 4-5)

Manifestació de #RevoltaEscolar. Imatge de Guille López.

• Des de 08-05-2024
  • Fins a 08-05-2024