ConversesNat

Parlarem dels límits del nostre planeta, com ara el canvi climàtic, l’extinció d’espècies o l’escassetat d’aigua dolça; i com podem revertir l’amenaça d’aquestes dinàmiques negatives. A càrrec de Carles Castell, biòleg, expert en conservació d’espais naturals.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona (i canal YouTube) Activitats ConversesNat

Museu de Ciències Naturals de Barcelona (i canal YouTube)
Dijous 10 de juny de 2021
De 18 a 19.30 h
1 hora i 30 minuts
Públic general
Conferència-debat, streaming
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal inscripció prèvia a través de l'enllaç superior de "Reserva d'entrades".

Aforament limitat (70 places presencials), amb el respecte de les normes sanitàries contra la Covid-19.

L'acte també serà emès a través del Canal YouTube del Museu.

#ConversesNat: Els límits d’un planeta únic

Una xerrada on Carles Castell ens endinsarà en l’observació d’aquells límits planetaris que no podem superar o bé que si els superem, esdevenen irreversibles. Són fenòmens limitants fruit de la nostra pròpia activitat com a éssers humans, com el canvi climàtic, l’extinció d’espècies o l’escassetat d’aigua dolça.

L’actual model socioeconòmic, basat en moltes parts del món en una explotació creixent dels recursos naturals, està provocant canvis importants en el planeta. És l’anomenat canvi global, que, a més del conegut canvi climàtic, comporta la pèrdua i degradació d’hàbitats, la sobreexplotació de moltes espècies i recursos, la contaminació de l’aire, l’aigua i els sòls, i l’expansió d’espècies exòtiques. El resultat de tot plegat és la pèrdua de biodiversitat i la degradació dels sistemes naturals. Lògicament, l’espècie humana se’n veu notablement afectada, ja que formem part de la natura i en depenen absolutament (aigua, aliments, materials, clima, etc.). A la xerrada es parlarà d’aquesta crisi de conservació de la biodiversitat, dels efectes sobre la nostra salut i benestar i del canvi imprescindible i urgent per revertir aquesta dinàmica tan negativa.

Ponent:

Carles Castell Puig, Doctor en Biologia, especialitat Ecologia, Màster en Gestió Ambiental en el Món Rural i Màster en Funció Directiva.
Va desenvolupar durant deu anys, a la Universitat Autònoma de Barcelona, projectes de recerca sobre la dinàmica dels ecosistemes terrestres mediterranis.
Durant vint-i-cinc anys ha treballat a l’Àrea d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, desenvolupant programes d’anàlisi, planificació, gestió, seguiment i conservació en espais naturals protegits. Actualment és el responsable de coordinació de programes i accions ambientals a l’Àrea d’Acció Climàtica.
Ha publicat nombrosos llibres i articles científics i divulgatius i col•labora regularment en diversos cursos i programes de postgrau. L’any 2019 va col•laborar amb el Museu de Ciències Naturals de Barcelona com a assessor científic i comunicatiu de l’exposició Som Natura.
Va ser President de la Secció de l’Estat espanyol de la Federació de Parcs Nacionals i Naturals d’Europa (EUROPARC) i Coordinador del Programa de Treball “Sociedad y Áreas Protegidas”. En l’actualitat és membre del grup de treball sobre “Salut i Àrees Protegides” d’EUROPARC i de la “Taula de Salut i Natura de Catalunya”.

Conductora: Lina Ubero, museòloga. Coordinadora dels equips i responsable dels departaments d’exposicions, comunicació, educació i activitats i gestió de públics del Museu de Ciències Naturals de Barcelona des del 2008. Del 1994 al 2008 responsable dels programes públics del Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona. L’impuls i la gestió dels projectes culturals pensant en els públics és una part molt important de la meva trajectòria professional.

Lloc: Sala Margalef del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (parc del Fòrum, pl. Leonardo da Vinci, 4-5) i Canal YouTube del Museu.

Activitat programada entorn la Biennal Ciutat i Ciència, un munt de propostes per reflexionar sobre el coneixement, llurs potencialitats i límits des de diversos punts de vista: els avenços que marquen el futur, les seves implicacions ètiques, l’estret vincle de la ciència amb l’art, la sociologia i la política, la igualtat de gènere, de drets i oportunitats, la sostenibilitat del planeta.

• Des de 29-04-2024
  • Fins a 29-04-2024