La desigualtat humana com a principal problema ecològic?

Taula rodona en què tractarem una de les qüestions que van ser de principal atenció per part de Ramon Margalef, el prestigiós ecòleg català. Programa Any Ramon Margalef.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats La desigualtat humana com a principal problema ecològic?

Dimarts 29 d'octubre de 2019
De 18 a 20.30 h
2 hores
Públic general
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
És necessària la inscripció prèvia, via l'enllaç superior de "Reserva d'entrades".

En el marc de la celebració de l’Any Margalef, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona organitza aquesta taula rodona al voltant d’una de les qüestions que més preocupaven Ramon Margalef: És la desigualtat humana el principal problema ecològic?

Tres persones hi donaran resposta des de diversos àmbits del coneixement i posaran de manifest que el llegat i el pensament de Margalef continua ben present en l’actualitat:

. Marina Garcés, filòsofa (professora de filosofia a la Universitat Oberta de Catalunya)

Doctora en filosofia. Actualment és professora de filosofia a la Universitat Oberta de Catalunya, després de quinze anys com a professora titular a la Universidad de Zaragoza. Des de 2002, coordina l’actividad del projecte col·lectiu pel pensament crític i experimental Espai en Blanc. És autora de nombrosos llibres, entre els més recents: Filosofia inacabada (Galaxia Gutenberg, 2015) Nova il·lustració radical (Anagrama, Premi Ciutat de Barcelona, 2017) o Ciutat Princesa (Galaxia Gutenberg 2018).

. Frederic Bartumeus, ecòleg (professor d’investigació ICREA al CEAB-CSIC i al CREAF)

Investigador ICREA, biòleg per la Universitat de Barcelona (1996). Va iniciar la seva carrera científica en el Departament d’Ecologia de la Universitat de Barcelona amb un Màster sobre organismes planctònics en els llacs del Pirineu (1999). Al llarg del Doctorat s’especialitzà en la modelització estocàstica de moviment animal i la quantificació de processos de dispersió (2005). Realitzà una estada postdoctoral (2006-2009) al Departament d’Ecologia i Biologia Evolutiva de la Universitat de Princeton (USA). La seva recerca ha estat publicada en diverses dotzenes de revistes científiques internacionals i capítols de llibres, a més de divulgada mitjançant una trentena de conferències a la comunitat internacional. El 2010 rebè un contracte Ramón i Cajal del Ministeri de Ciència i Innovació i posà en marxa el laboratori del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC), ara ICREA-Movement Ecology Laboratory (CEAB-CSIC). Actualment, treballa, des d’una perspectiva multidisicplinar, en diversos projectes d’investigació relacionats amb les estratègies de recerca, la biologia de la conservació, i la modelització del moviment animal a gran escala (invasions biològiques i processos migratoris).

. Astrid Agenjo, economista (professora a la Universidad Pablo Olavide de Sevilla)

Doctora en Economia, amb Màster en Economía Internacional y Desarrollo. Des de 2015 és professora en el Departament d’Economía, Métodos Cuantitativos e Historia Económica de la Universidad Pablo de Olavide, de Sevilla, on també coordina el Màster en Género e Igualdad i el Máster en Relaciones Internacionales.
Forma part del Grupo de Investigación EcoEcoFem “Economía Feminista, Ecológica y Desarrollo”, del grup de Trabajo internacional “Economía Feminista Emancipatoria” del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales y de la Red Iberoamericana de Investigación en Trabajo, Género y Vida Cotidiana. I, participa activament a moviments socials i feministes. Les seves línies d’investigació giren en torn a l’economia política feminista, l’estudi de l’economia mundial, les crisis i els drets econòmics de les dones.

Conduirà la taula rodona Ramon Margalef Mir, biòleg i fill de Ramon Margalef.

Benvinguda i presentació de l’acte a càrrec d’Anna Omedes, directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Durant l’acte es presentarà el llibre “Som Natura, el repte de l’Antropocè”, editat amb motiu de l’exposició Som Natura. S’obsequiarà amb un exemplar a totes les persones assistents.

Lloc: Sala d’actes del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (pl. Leonardo da Vinci, 4-5, parc del Fòrum, Barcelona)

Ramon Margalef i López (1919-2004) va ser un dels ecòlegs més importants del s. XX, quan aquesta branca de la ciència s’estableix com a pròpia.
Amb nombrosos premis i reconeixements internacionals, és un dels científics més il·lustres que ha donat el nostre país. Va treballar a l’Institut d’Investigacions Pesqueres (ara, Institut de Ciències del Mar) del Consell Superior d’Investigacions Científiques i a la Universitat de Barcelona, on va ocupar la primera càtegra d’ecologia d’Espanya.

• Des de 20-04-2024
  • Fins a 20-04-2024