Club dels llunàtics i llunàtiques

La biodiversitat subterrània. Posem llum a la foscor!
Ens en parlarà Miquel A. Arnedo, catedràtic de Zoologia de la Universitat de Barcelona i director de l’Institut de Recerca de la Biodiversitat. Amb la conducció de Jordi Serrallonga.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Club dels llunàtics i llunàtiques

Dijous 21 de novembre de 2024
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic adult
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Cal fer reserva prèvia a l'enllaç superior de "Reserva d'entrades", que s'habilitarà a partir del divendres 25 d'octubre.
Es permet un màxim d'una reserva per persona.
Aforament limitat.

Tertúlia: La biodiversitat subterrània. Posem llum a la foscor

La vida s’obre pas fins i tot en condicions poc favorables per a ella. Sense llum solar i amb dèficits d’oxigen, un bon grapat d’organismes són capaços d’adaptar-se a l’ambient i sobreviure. Es tracta de la fauna hipogea, la qual habita a indrets del subsòl com les cavernes o els rius subterranis. Per les seves característiques i pel fet de no tenir espècies actuals properes a la superfície, Charles Darwin la va descriure com a “fòssils vivents”.

Seguint les passes iniciades al segle passat pel Dr. Francesc Español i Coll, el Departament d’Artròpodes del Museu de Ciències Naturals de Barcelona té en la fauna hipogea una de les seves línies d’investigació. Actualment, està col·laborant amb la Universitat de Barcelona, en el context del grup de recerca consolidat ZooSysEvo, liderat pel Dr. Miquel A. Arnedo.

Fruit d’aquesta col·laboració i ganes de saber-ne més sorgeix aquest Club dels llunàtics i llunàtiques. Precisament, serà en Miquel A. Arnedo qui ens il·luminarà en la foscor del subsòl. Amb ell coneixerem què és la filogenètica i la genòmica, quins avenços han significat per a l’estudi de la biodiversitat subterrània, i si Darwin tenia raó al considerar la fauna hipogea com a relicte, entre d’altres qüestions. No perdeu l’ocasió de descobrir aquestes criatures extraordinàries sense necessitat d’aventurar-vos a les cavernes!

Ponent:

Moderador: Jordi Serrallonga
Arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Lloc: espai de l’exposició Planeta Vida, Museu de Ciències Naturals de Barcelona, pl. Leonardo da Vinci, 4-5, parc del Fòrum.

Observacions:
. Us convidem a arribar amb antelació per visitar gratuïtament exposició Planeta Vida, abans de la tertúlia.
. Us preguem que hi arribeu amb 10 minuts d’antelació al començament de la tertúlia.
. La sessió no serà enregistrada ni posteriorment publicada al nostre canal natTV.

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella, i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII) que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

El cicle del Club es fa el tercer dijous de cada mes.

Enquesta de valoració. Vols donar-nos la teva opinió?

Propera sessió:

19-12-2024
Museu de Ciències Naturals de Barcelona (parc del Fòrum)
Ciència en joc! Descobrim jocs de taula relacionats amb les ciències naturals
Amb Ferran Renalias

• Des de 16-08-2024