ConversesNat

La desigualtat és un dels principals problemes de la societat. L’abordarem de manera multidisciplinar des de la genètica (Carles Lalueza-Fox), l’arqueologia (Sandra Montón Subías) i l’economia (Lídia Farré Olalla). Tertúlia conduïda per Milagros Pérez Oliva.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats ConversesNat

Dijous 2 de febrer de 2023
De 18.30 a 20 h
(entrada a la sala a partir de les 18.15 h)
1 hora i 30 minuts
Adults
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal inscripció prèvia a través de l'enllaç superior de "Reserva d'entrades".

Aforament limitat.

Preguem que arribeu amb 15 minuts d'antelació a l'inici de l'activitat.

#ConversesNat: Desigualtat
Una aproximació des de la genètica, l’arqueologia i l’economia

La desigualtat és el fenomen social on els membres de la mateixa societat no tenen els mateixos drets, reconeixement públic o oportunitats en la vida. És també un dels principals problemes socials i un autèntic desafiament dels nostres temps. En aquesta nova sessió de ConversesNat hi farem una mirada històrica des de diferents disciplines del coneixement i reflexionarem sobre els seus orígens i condicionants, la seva perpetuació i possibles aspectes que permetin avançar cap a la seva eradicació.

D’una banda, Carles Lalueza, director del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, aportarà una visió totalment nova sobre aquest tema a partir de l’anàlisi de les empremtes genètiques que les desigualtats han deixat marcades en els éssers humans durant la història. Gràcies a les noves tecnologies de seqüenciació de l’ADN es pot descriure la repetició d’episodis de desigualtat en les societats antigues.

D’altra banda, Sandra Montón, arqueòloga investigadora ICREA (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats) de la Universitat Pompeu Fabra, desenvoluparà les tesis de l’arqueologia feminista a partir del cas del gir patriarcal que caracteritza la modernitat colonial quan societats amb baixa desigualtat de gènere son colonitzades per persones que procedeixen de societats patriarcals.

Per completar aquesta presentació de diferents aspectes de la desigualtat en una escala temporal, Lídia Farré, professora d’Economia a la Universitat de Barcelona, experta en economia del gènere, tractarà l’aspecte econòmic de la desigualtat en la societat contemporània. Explicarà les causes i les conseqüències de les desigualtats de gènere en el mercat de treball durant les últimes dècades posant el focus en aspectes relacionats amb l’acumulació de capital humà, canvis estructurals en l’economia, polítiques públiques i normes socials.

Ponents:

Carles Lalueza-Fox, biòleg expert en paleogenètica, director del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Sandra Montón Subías, professora d’Investigació ICREA en Arqueologia a la Universitat Pompeu Fabra.

Lídia Farré Olalla, professora d’Economia a la Universitat de Barcelona.

Conductora:

Milagros Pérez Oliva, periodista, membre de l’equip d’editorials del diari El País i directora de la revista Barcelona Metròpolis.

___________________

Lloc: Sala Margalef del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (parc del Fòrum, pl. Leonardo da Vinci, 4-5).

Observacions:

La sessió serà enregistrada i es podrà visualitzar, més endavant, al nostre canal natTV.

• Des de 25-04-2024
  • Fins a 25-04-2024