Club dels llunàtics i llunàtiques

Maria Pascual, doctora en Ciències del Mar i experta en ecologia de meduses, ens parlarà de la immortalitat de la medusa Turritopsis dohrnii i ens plantejarà la possibilitat d’aplicar la recerca sobre aquest invertebrat marí a l’envelliment humà.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Club dels llunàtics i llunàtiques

Dijous 17 de novembre de 2022
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic adult
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal fer reserva prèvia a l'enllaç superior de "Reserva d'entrades".
Es permet un màxim de 3 places per reserva.
Aforament limitat.

Tertúlia: La medusa immortal

De la mà de la Maria Pascual, biòloga marina, volem tractar el secret de la immortalitat de la medusa Turritopsis dohrnii i aventurar si seria possible aplicar la recerca a l’envelliment humà.

L’estiu passat, un equip de científics de la Universidad de Oviedo, entre els quals hi havia la nostra convidada, va desvetllar les claus del rejoveniment mitjançant la seqüenciació del genoma de Turritopsis dohrnii, que va mostrar que aquesta capacitat inèdita s’emparenta amb el seu cicle de reproducció sexual.

Ponent: Maria Pascual, doctora en Ciències del Mar, especialitzada en ecologia de meduses.
Nascuda a Barcelona, llicenciada en Ciències Ambientals per la Universitat de Barcelona i Doctora en Ciències del Mar per la Universitat Politècnica de Catalunya. Durant el projecte final de carrera es va introduir en el món de les meduses a l’Institut de Ciències del Mar i, posteriorment, va centrar la tesi doctoral en ecologia de salpes (Tunicats pelàgics). A partir de la tesi, va aprofundir en tot allò que feia referència als gens, la qual cosa la va dur a fer el postdoctorat a Astúries, al laboratori d’en Carlos López Otín, a la Universitat d’Oviedo, on va aprendre sobre genètica, genòmica o transcriptòmica, i també sobre envelliment. La seva investigació té com a objectiu buscar les claus moleculars de l’envelliment en diferents grups d’organismes marins.
A part, és una apassionada de l’estudi de la psique humana i compagina la seva vocació amb els estudis de Psicologia a la Universitat Oberta de Catalunya.

Moderador: Jordi Serrallonga
Arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Lloc: exposició permanent Planeta Vida, a la zona de chill-out visual.

Observacions:
. Us convidem a arribar al Museu amb antelació per visitar gratuïtament l’illa de ciència de l’Evolució, de l’exposició Planeta Vida, abans de la tertúlia.
. Us preguem que arribeu al Museu amb 10 minuts d’antelació al començament de la tertúlia.
. La sessió no serà enregistrada ni posteriorment publicada al nostre canal natTV.

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella, i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII) que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

El cicle del Club es fa el tercer dijous de cada mes.

Propera sessió:
15-12-2022
La ciència amagada als contes
Amb Irene Lapuente, directora i fundadora de la Mandarina de Newton
Inscripcions obertes!