Club dels llunàtics i llunàtiques

Parlarem de la invisibilització històrica que han sofert les dones científiques. A càrrec de Mireia Alcaine, comissària de l’exposició (In)visibles i (o)cultes.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Club dels llunàtics i llunàtiques

Dijous de 17 de febrer de 2022
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic adult
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal fer reserva prèvia a l'enllaç superior de "Reserva d'entrades".

Aforament limitat.

Tertúlia: Visibles i cultes! Dones científiques

“En aquest viatge no hi ha totes les dones que s’han dedicat a la ciència, perquè n’hi ha moltes que no hem pogut recuperar. Hi són i cal que les reconeguem i que en parlem, perquè allò de què no es parla, no existeix. Busqueu-les i doneu-los veu.”
Exposició (In)visibles i (o)cultes, Museu de Ciències Naturals de Barcelona

L’exposició (In)visibles i (o)cultes va néixer de la meva necessitat per visibilitzar dones científiques. Llegint un article sobre la invisibilització de les dones al llarg de la història, en tots els camps i en tots els àmbits, em va sorprendre de forma especial la història d’invisibilització i menysteniment de la figura de la Rosalind Franklin, científica especialitzada en química i cristal·lografia a la que directament li van robar el Nobel pel descobriment de l’estructura de l’ADN. A partir d’aquí, em vaig centrar a buscar científiques invisibilitzades al llarg de la història, a manera de viatge des de l’Antiguitat fins a l’actualitat. Preparar aquest material va ser un treball de recerca, tractant d’anar una mica més enllà del nom i el descobriment científic. Volia saber qui van ser aquestes dones, quines traves es van trobar per intentar ser allò que volien i com, tot i l’intent de silenciar-les, elles van tenir una veu pròpia que les ha convertit en dones “VISIBLES I CULTES”.

Mireia Alcaine

Ponent: Mireia Alcaine, comissària de l’exposició (In)visibles i (o)cultes

Llicenciada en Geografia i Història per la UAB, especialitzada en Moderna i Contemporània. Vaig estudiar història per passió, sempre m’ha semblat que per saber on som primer hem de saber d’on venim i que, tot i que ens costa aprendre, caldria tenir sempre present allò de “qui no coneix la seva història està condemnat(da) a repetir-la”. Ens cal més que mai, sentit crític.
Feminista des de sempre, inclús quan no sabia que significava ser-ho. Història, filosofia, art, literatura, fotografia i feminisme, és allò que em mou i desperta la necessitat de seguir volent saber i aprendre. Soc dona de lletres però la ciència ha despertat en els últims anys el meu interès. El fet de treballar al Museu de Ciències Naturals de Barcelona m’ha portat a obrir els ulls a un món del qual fins ara havia estat força apartada. Al final, tot està interconnectat i no podem entendre el món sense establir un vincle entre les humanitats i les ciències i fer-ho des d’una perspectiva de gènere i també des de la diversitat.

.

Moderador: Jordi Serrallonga
Arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Lloc: Exposició (In)visibles i (o)cultes, a l’espai Ciència i més del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Observacions:

. Començarem la trobada amb una breu visita guiada a l’exposició (In)visibles i (o)cultes, de la mà de Mireia Alcaine, la ponent de la tertúlia i comissària de l’exposició.

. Activitat dins del marc de la commemoració de l’11 de febrer, Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència 2022.

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella, i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII) que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

El cicle del Club es fa el tercer dijous de cada mes.

• Des de 23-04-2024
  • Fins a 23-04-2024