ConversesNat

Parlarem sobre el llegat de Lynn Margulis al món de la biologia, en una tertúlia compartida per Cristina Ribas, periodista; Jordi Vilardell, periodista; i Anna Omedes, directora del Museu. L’acte serà conduït per l’arqueòleg Jordi Serrallonga.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats ConversesNat

Dimecres 17 de novembre de 2021
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic general
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal inscripció prèvia a través de l'enllaç superior de "Reserva d'entrades" que s'habilitarà des del 29 d'octubre..

Aforament: 160 places.

Preguem que arribeu amb 15 minuts d'antelació a l'inici de l'activitat.

L'activitat també podrà ser seguida per streaming des del canal Nat TV.

#ConversesNat: L’evolució de Lynn Margulis.
Un viatge per la vida de la dona que va sacsejar la biologia

Lynn Margulis és una de les figures cabdals de la ciència dels darrers anys. Responsable d’expandir la teoria de l’evolució de Darwin, el seu nom i la seva obra no són sempre reconeguts com caldria.

Qui fou Lynn Margulis? Quins són els seus principals llegats científics? Quina relació mantingué amb Barcelona? Com es va veure afectada la seva projecció pel fet de ser una dona?

A partir de fragments del documental de TV3 ‘Associar-se a l’ecosistema terra’, protagonitzats per la pròpia Lynn, construirem un diàleg que intentarà donar resposta a aquestes i altres preguntes. Hi participaran Cristina Ribas, periodista i comunicadora científica, membre de la junta de l’ACCC, Jordi Vilardell, periodista i director de l’esmentat documental i Anna Omedes, directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona. L’acte serà conduït per Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista, explorador i col•laborador habitual del Museu.

La taula rodona també podrà ser seguida per streaming des del canal Nat TV.

En el marc del programa de commemoració de Lynn Margulis “La cooperació, força evolutiva. Lynn Margulis, 10 anys després“.

Ponents:

Cristina Ribas, periodista, biòloga i activista ambiental

Professora de periodisme a la Universitat Pompeu Fabra i activista ambiental. Biòloga i Periodista, ha treballat en ràdio, premsa, televisió i mitjans digitals en els àmbits de cultura científica, biologia, salut, medi ambient i tecnologia. També ha participat en nombrosos esdeveniments de divulgació i congressos sobre comunicació social de la ciència. Va ser presidenta de l’Associació Catalana de Comunicació Científica de 2011 a 2018. Va conèixer i entrevistar Lynn Margulis diverses vegades, entre elles en un acte a l’Expo Saragossa al 2008, juntament amb Laura Carrau.

Jordi Vilardell, periodista especialitzat en crisi climàtica i biodiversitat

Periodista especialitzat en crisi climàtica i de biodiversitat, als Serveis Informatius de TV3. Ha dirigit més d’una vintena de documentals sobre crisi climàtica i de biodiversitat pel programa “Latituds” que dirigeix, entre ells “Associar-se a l’ecosistema Terra”. Ha publicat una vintena d’anàlisi sobre el tema al portal de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, 324.cat. És responsable de l’espai “Crisi Climàtica” de TV3.

Anna Omedes, biòloga, directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Llicenciada en Biologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i doctora en Comportament Animal per la University College of Wales del Regne Unit. L’any 2011 fou autora i coordinadora del projecte de la nova seu del Museu de Ciències Naturals. Després, l’any 2012 va ser co-comissària i coordinadora de l’exposició permanent de 3.000 metres quadrats Planeta vida. És autora d’articles i capítols de llibres i ponent en cursos i conferències sobre museologia, museografia, comunicació de la ciència i bioacústica.
Des de 2017 és Presidenta de l’Associació Espanyola de museus i centres de ciència i tècnica d’Espanya i de 2016 a 2020 Vicepresidenta d’Ecsite (European Network of Sicence Centres and Museums). Membre de la Junta del Consell Català de Comunicació Científica (C4), del Consell Científic d’Universcience de Paris, del Consell Assessor del Campus Patrimoni de Natural i Cultural de la Universitat de Girona (UdG), del Consell Social de l’Institut de Ciències del Mar (CS-ICM), del Comitè Internacional del Corredor Biològic Mundial, del Comitè de Seguiment del projecte ADN Pirineus i del Patronat de la Fundació Barcelona Zoo.

Conductor: Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista, explorador i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

És professor en el grau d’Antropologia i Evolució Humana de la Universitat Oberta de Catalunya, docent en el Màster de Primatologia de la Universitat de Girona i autor de nombrosos articles i llibres de caire científic, i de divulgació; molts d’ells centrats en el tema de l’evolució. El més recent: Dioses con Pies de Barro (Crítica).

Lloc: Sala Margalef del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (parc del Fòrum, pl. Leonardo da Vinci, 4-5)

• Des de 23-04-2024
  • Fins a 23-04-2024