Residència d’Investigadors Activitats

Dones, botànica i genètica

Títol de la xerrada: Dones, botànica i genètica

Resum: En aquesta xerrada farem un repàs d’alguns noms de dones rellevants en els mons de la botànica i de la genètica, que estan íntimament relacionats amb la tasca investigadora que duem a terme a l’Institut Botànic de Barcelona (IBB).

Parlarem, entre d’altres, de la Mary Agnes Chase, pionera en l’estudi sistemàtic de les gramínies, de la Barbara McClintock, que va descobrir els “gens saltadors” a través de l’observació dels cromosomes de blat de moro o del paper de la Rosalind Franklin en el descobriment de l’estructura de l’ADN.

També farem una mirada a figures més properes, com la Creu Casas o la Maria Àngels Cardona, dues dones que van ser catedràtiques de botànica a la Universitat Autònoma de Barcelona i que van ser pioneres en molts aspectes.

Aquest repàs a figures femenines en recerca ens servirà per debatre el paper de les dones en la investigació i a preguntar-nos per què, encara avui, hi ha menys dones que homes en recerca, en particular en les anomenades “ciències dures”. O per què es dona el fenomen del “sostre de vidre” (el fet que les dones, generalment, ocupen càrrecs de menys categoria o de menys responsabilitat) especialment, entre les científiques però també en altres esferes laborals.

Ponents: Dra. Sònia García, investigadora Ramón y Cajal de l’Institut Botànic de Barcelona-CSIC-ICUB

Idioma: català

Lloc: Sala Amfiteatre, Residència d’Investigadors, c. Hospital, 64, Barcelona
Geolocalització: -41º21’43.55’’ N, 02º09’38.64’’ E

Imatge (1947) de Barbara McClintock.

Organitza: IBB i Residència d’Investigadors

Activitat programada en el marc de la Setmana de la Ciència 2019 (SC19).

Altres activitats programades dins de la SC19:

• Com ser peix i no enfonsar-se
    Museu de Ciències Naturals de Barcelona, pl. Leonardo da Vinci, 4-5 (parc del Fòrum)
    Diumenge 17 de novembre, torns: 11.30 h / 12.45 h / 16 h / 17.15 h
    Taller sobre la flotabilitat per a infants a partir de 7 anys.
    Cal fer reserva prèvia online.
  • Niu de ciència
    Dissabtes 9 i 16 de novembre, d’11 a 14 h / Diumenges 10 i 17 de novembre, d’11 a 14 h i de 16 a 19 h
    Espai d’autodescoberta per a infants fins als 6 anys.
    Reserva presencial a taquilles del Museu el mateix dia de l’activitat.
  • Motxilla per a naturalistes
    Jardí Botànic de Barcelona, c. Font i Quer, 2 (parc de Montjuïc)
    Dissabte 16 de novembre, de 10 a 17 h (activitat disponible tot l’any)
    Recurs autoguiat de descoberta del Jardí. Públic general i familiar (infants a partir de 5 anys).
    Reserva presencial a taquilles del Jardí Botànic de Barcelona.
Residència d’Investigadors
Dijous 7 de novembre de 2019
De 18.30 a 19:30 h
1 hora
Públic general
Conferència-debat
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal reserva prèvia via l'enllaç superior.