Dones, botànica i genètica

Un repàs a cinc dones científiques relacionades amb l’Institut Botànic que ens servirà per debatre el reconeixement de la dona en la recerca. Programa de la Setmana de la Ciència 2019

Residència d’Investigadors Activitats Dones, botànica i genètica

Residència d’Investigadors
Dijous 7 de novembre de 2019
De 18.30 a 19:30 h
1 hora
Públic general
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal reserva prèvia via l'enllaç superior.

Títol de la xerrada: Dones, botànica i genètica

Resum: En aquesta xerrada farem un repàs d’alguns noms de dones rellevants en els mons de la botànica i de la genètica, que estan íntimament relacionats amb la tasca investigadora que duem a terme a l’Institut Botànic de Barcelona (IBB).

Parlarem, entre d’altres, de la Mary Agnes Chase, pionera en l’estudi sistemàtic de les gramínies, de la Barbara McClintock, que va descobrir els “gens saltadors” a través de l’observació dels cromosomes de blat de moro o del paper de la Rosalind Franklin en el descobriment de l’estructura de l’ADN.

També farem una mirada a figures més properes, com la Creu Casas o la Maria Àngels Cardona, dues dones que van ser catedràtiques de botànica a la Universitat Autònoma de Barcelona i que van ser pioneres en molts aspectes.

Aquest repàs a figures femenines en recerca ens servirà per debatre el paper de les dones en la investigació i a preguntar-nos per què, encara avui, hi ha menys dones que homes en recerca, en particular en les anomenades “ciències dures”. O per què es dona el fenomen del “sostre de vidre” (el fet que les dones, generalment, ocupen càrrecs de menys categoria o de menys responsabilitat) especialment, entre les científiques però també en altres esferes laborals.

Ponents: Dra. Sònia García, investigadora Ramón y Cajal de l’Institut Botànic de Barcelona-CSIC-ICUB

Idioma: català

Lloc: Sala Amfiteatre, Residència d’Investigadors, c. Hospital, 64, Barcelona
Geolocalització: -41º21’43.55’’ N, 02º09’38.64’’ E

Imatge (1947) de Barbara McClintock.

Organitza: IBB i Residència d’Investigadors

Activitat programada en el marc de la Setmana de la Ciència 2019 (SC19).

Altres activitats programades dins de la SC19:

• Com ser peix i no enfonsar-se
    Museu de Ciències Naturals de Barcelona, pl. Leonardo da Vinci, 4-5 (parc del Fòrum)
    Diumenge 17 de novembre, torns: 11.30 h / 12.45 h / 16 h / 17.15 h
    Taller sobre la flotabilitat per a infants a partir de 7 anys.
    Cal fer reserva prèvia online.
  • Niu de ciència
    Dissabtes 9 i 16 de novembre, d’11 a 14 h / Diumenges 10 i 17 de novembre, d’11 a 14 h i de 16 a 19 h
    Espai d’autodescoberta per a infants fins als 6 anys.
    Reserva presencial a taquilles del Museu el mateix dia de l’activitat.
  • Motxilla per a naturalistes
    Jardí Botànic de Barcelona, c. Font i Quer, 2 (parc de Montjuïc)
    Dissabte 16 de novembre, de 10 a 17 h (activitat disponible tot l’any)
    Recurs autoguiat de descoberta del Jardí. Públic general i familiar (infants a partir de 5 anys).
    Reserva presencial a taquilles del Jardí Botànic de Barcelona.

• Des de 26-04-2024
  • Fins a 26-04-2024