ConversesNat

Parlarem amb Neus Ibáñez Cortina, conservadora de l’Herbari i del Gabinet Salvador de l’IBB; i, amb Marc Campeny, conservador de Mineralogia del Museu, sobre el treball de recerca que va dur a una troballa històrica, el meteorit de Barcelona.

Instagram Activitats ConversesNat

Dimarts 16 de juny de 2020
De 19 a 20 h
1 hora
Adults
Conferència-debat
Si utilitzeu el PC per connectar-vos, necessitareu una extensió complementària per al vostre navegador de l'ordinador. En el cas de Chrome, p. ex., és l'extensió Chrome IG Stories, per a Windows.

Si utilitzeu l'app d'Instagram al mòbil, no cal cap descàrrega complementària.

#ConversesNat: El meteorit que va caure a Barcelona l’any 1704.
Recerca científica en les col·leccions del Museu

Conversa entorn la troballa d’uns fragments del meteorit que va a caure a Barcelona l’any 1704, en el context de les col·leccions del Gabinet de curiositats de la família Salvador (Institut Botànic de Barcelona), i de tota la labor de recerca que va dur a la seva identificació. Parlarem amb dos científics implicats en aquests treballs d’investigació del setè meteorit més antic del món.

Per a més informació: la notícia.

Ponents:

Neus Ibáñez Cortina, conservadora de l’Herbari i del Gabinet Salvador de l’Institut Botànic de Barcelona (IBB).
Doctora en Biologia per la Universitat de Barcelona amb la tesi (2006) sobre l’estudi de cinc herbaris històrics de l’IBB. Es va especialitzar en botànica i, més concretament, en la història de la botànica i en l’estudi dels herbaris històrics.
Va coordinar el projecte de revisió, restauració i conservació dels exemplars de la col·lecció Salvador (2011-2013) i va ser la comissària de l’exposició “Salvadoriana” (2014-2016), al voltant de les col·leccions científiques d’aquesta la nissaga destacadíssima d’apotecaris barcelonins dels s. XVII i XVIII.
Des de l’any 2009, treballa a l’IBB on fa recerca centrada en la història de la botànica i l’anàlisi de col·leccions, amb la voluntat de posar en valor les col·leccions històriques com a indicadores de l’extinció d’espècies a causa del canvi climàtic  i de la introducció de plantes al·lòctones al nostre país.

Marc Campeny, conservador de Mineralogia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB).
Doctor en Ciències de la Terra per la Universitat de Barcelona. Treballa al departament de Mineralogia del Museu des de l’any 2010, quan va començar com a documentalista. Dins d’aquesta primera etapa, va participar en la redacció i l’elaboració de continguts de l’exposició Planeta Vida del MCNB.
Actualment, fa recerca centrada en l’estudi de dipòsits minerals d’elements crítics (indi, níquel o terres rares) en diverses àrees com les illes Canàries, Angola o Bolívia. També ha participat en diversos projectes de geo-arqueologia del Neolític on s’apliquen tècniques d’anàlisi de minerals en l’estudi de restes arqueològiques a jaciments com el del parc arqueològic de les Mines de Gavà o de la zona de l’Argar (Múrcia i Almeria).

Conductor: Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Mitjà: Instagram LIVE! d’@museuciencies

• Des de 29-04-2024