Orígens i evolució del primat cultural

Debatrem el passat i present de l’Homo sapiens… una espècie escollida? Cicle Primats, ciència i societat

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Orígens i evolució del primat cultural

Dimecres 1 d'abril de 2020
De 18 a 20 h
2 hores
Adults
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Activitat cancel·lada
És necessària la inscripció prèvia.

En fer la vostra reserva, a l'apartat "Observacions" podeu adreçar preguntes als ponents que el moderador introduirà en el debat.

Aquesta activitat ha estat cancel·lada seguint les mesures establertes per les autoritats sanitàries per a la contenció de la COVID-19.

Debat: Orígens i evolució del primat cultural, del cicle Primats, ciència i societat
Passat i present de l’Homo sapiens… una espècie escollida?

Qui som? D’on venim? Cap on anem? L’Homo sapiens mai no para de fer-se preguntes sobre el seu passat, present i futur. Alhora, en el moment de situar-nos en el si de la natura, sovint ens hem reservat una posició privilegiada. Abans, quan l’únic discurs era el mite, vàrem considerar a l’ésser humà com l’obra perfecte de la Creació; després, en aparèixer el pensament lògic, i la ciència, va costar allunyar-se d’aquesta visió antropocèntrica.

Així no és estrany que proliferés la idea de què la separació entre el món animal i humà radicava en la fabricació d’eines, en la capacitat de tenir llenguatge o, fins i tot, en accions i sentiments com enganyar i estimar. Avui sabem que no això no és cert. Compartim molt amb la resta d’éssers vius, sobretot amb els nostres cosins primats.

I la cultura? És quelcom únicament humà? O existeixen tradicions culturals en d’altres societats de primats? Quina és l’autèntica història sobre l’origen i evolució del primat cultural? Millor dit… dels primats culturals?

Jordi Serrallonga

Participants:

. Josep Call, catedràtic de la Universitat de St. Andrews i director del Budongo Research Unit, Edinburgh Zoo.

. Cristina Sáez, periodista de La Vanguardia, especialitzada en ciència.

. Miquel Llorente, director científic de l’IPRIM (Institut de Recerca i Estudis en Primatologia), professor i coordinador del Màster de Primatologia de la Universitat de Girona, i responsable de Recerca i Formació de la Fundació Mona.

Moderador: Jordi Serrallonga, professor d’Antropologia i Evolució Humana de la Universitat Oberta de Catalunya i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Observacions: l’assistència al debat donarà dret a una entrada gratuïta per a la visita de l’exposició Micos. Una història de primats

Imatge de Rabenspiegel.

Dins del Cicle de debats Primats, ciència i societat.

Aquesta activitat és dins la programació que complementa l’exposició “Micos. Una història de primats”. Podeu consultar aquí l’Agenda “Micos”.

• Des de 28-04-2024
  • Fins a 28-04-2024