Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona Jorge Wagensberg (Barcelona, 1948-2018)

Jorge Wagensberg (Barcelona, 1948-2018)

15 març 2018

El 3 de març passat va morir a Barcelona Jorge Wagensberg, científic i pioner de la divulgació i la museografia científiques. Va marcar profundament la cultura científica posant la seva brillant intel·ligència, creativitat i passió per la vida al seu servei.

Doctor en Física per la Universitat de Barcelona, Wagensberg va ser professor de Teoria dels Processos Irreversibles a la Facultat de Física des de 1981 fins a 2016.

Sempre compromès amb la divulgació científica, l’any 1991 va acceptar la direcció del Museu de la Ciència de Barcelona, embrió de l’actual CosmoCaixa, un dels centres de ciència més innovadors del món. Va ser el responsable principal del projecte i del disseny de CosmoCaixa, que es pot considerar la seva obra més destacada i que el va convertir en un divulgador de la ciència molt popular. El 2006, dos anys després de la inauguració, el projecte  va ser guardonat amb l’European Museum of the Year Award com a millor museu del continent. L’any 2006, la Generalitat de Catalunya li va atorgar la seva màxima distinció, la Creu de Sant Jordi.

L’any 2005 Wagensberg va passar a dirigir l’Àrea de Ciència i Medi Ambient de la Fundació Bancària “la Caixa”, de la qual va ser designat director científic l’any 2014. Des de 2013, va assumir la direcció museològica del futur Museu Hermitage de Barcelona, una proposta encaminada a fusionar art i ciència.

Els anys 2010 i 2011 va formar part del Consell Assessor de «Planeta Vida», l’exposició permanent del Museu de Ciències Naturals de Barcelona per a la nova seu del Museu al Fòrum, inaugurada l’any 2011. Va intervenir en la definició o renovació de molts museus de ciència i de ciències naturals d’arreu del mon.

Jorge Wagensberg és autor així mateix d’innombrables articles periodístics, d’una trentena de llibres i d’un centenar de treballs d’investigació sobre termodinàmica, matemàtica, biofísica, microbiologia, paleontologia, entomologia, museologia científica i filosofia de la ciència. Va crear la col·lecció de llibres Metatemas (llibres per pensar la ciència) d’editorial Tusquets, de la qual va ser impulsor i director fins a la seva mort.

Va ser president de l’European Network of Science Centres and Museums (ECSITE) entre 1993 i 1995 i, des de 2010, era membre fundador de l’European Museum Academy (EMA).

Anna Omedes, directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.