Comunicació Actualitat Notícies del MuseuJardí Botànic El Jardí Botànic de Barcelona fa 20 anys!

El Jardí Botànic de Barcelona fa 20 anys!

16 setembre 2019

“El nou Jardí Botànic de Barcelona permetrà contemplar a Barcelona plantes  i paisatges que s’han originat sota el cel d’altres continents amb climes semblants al nostre. Tots els paisatges mediterranis del món s’aplegaran al nostre jardí en una clara demostració de la vocació universal de Barcelona.”  Pasqual Maragall i Mira, 1991

El Jardí Botànic de Barcelona (JBB), situat a Montjuïc, entre el Castell i l’Estadi Olímpic,  va obrir les portes el 18 d’abril de 1999 amb una idea simple: reunir a Barcelona les plantes que s’han adaptat arreu del món a viure en les cinc regions del planeta que tenen condicions de clima mediterrani. A més de la conca Mediterrània, aquestes regions  es troben a  Austràlia, de Sud-àfrica, Xile i Califòrnia.

Dues dècades després, el Jardí Botànic de Barcelona, dissenyat per un equip interdisciplinar encapçalat per l’arquitecte Carlos Ferrater,  mostra més de 20.000 plantes de 2.000 espècies de flora mediterrània mundial agrupades segons les seves afinitats ecològiques i geogràfiques. És així com, en només 14 hectàrees és possible fer un passeig per quatre continents en un escenari privilegiat per les vistes al Delta del Llobregat, l’àrea metropolitana i la serra de Collserola.

El Jardí Botànic, manté una estreta relació amb l’Institut Botànic de Barcelona (IBB), un centre mixt (Ajuntament de Barcelona-CSIC) dedicat a la recerca botànica i de prestigi consolidat, que disposa d’una important biblioteca i un dels herbaris més grans de Catalunya. L’IBB està situat en el mateix parc de Montjuïc, a la part alta del Jardí Botànic.

Voleu saber com ha canviat el Jardí al llarg d’aquests 20 anys? Us convidem a fer una passejada per algun dels vídeos de la seva història.

20 anys apropant la flora mediterrània a la ciutadania

Durant tots aquests anys el JBB ha organitzat i ofert moltes activitats adreçades al públic general i escolar. Cada any ja es ben coneguda entre els barcelonins la gran Festa del Planta’t al Botànic, una jornada festiva de caire familiar per apropar la biodiversitat mediterrània i els valors per a la seva conservació a tothom.

Enguany les activitats vinculades 20è aniversari són les següents:

• Planta’t al Botànic :  La festa del Jardí Botànic per donar la benvinguda a la primavera i celebrar els seus 20 anys d’història, en una jornada de portes obertes plena de propostes i activitats gratuïtes. Diumenge 28 abril de 2019.
  • Descoberta de la flora mediterrània d’arreu del món: visites guiades  de la mà de guies experts de l’Associació d’Amics del Jardí Botànic de Barcelona (AAJBB). Totss els dissabtes i diumenges.
  • Motxilla per a Naturalistes: A la Motxilla per a Naturalistes trobareu diverses propostes per conèixer el Jardí des de diferents mirades, amb el suport de materials sorprenents. El Jardí té moltes cares amagades, descobriu-les al vostre ritme, sense presses, fent les propostes que us vinguin de gust i deixant per un altre dia les que vulgueu. Podeu decidir lliurement quan voleu  acabar el recorregut, quines són les activitats què voleu fer o en quin ordre.
  • Exposició de Bonsai : Tot l’any.
  • Conferència de Francis Hallé : Divendres 18 d’octubre de 2019 a la Sala Salvador de l’Institut Botànic de Barcelona.