Andy Goldsworthy és un dels artistes més famosos del conegut moviment land-art britànic. Diferenciat del seu homònim americà, el land-art de les illes del Regne Unit es torna més íntim, personal i sempre ple de delicada poesia.
“Rius i marees” és una pel·lícula documental sobre el treball d’aquest creador resident a Escòcia. A través de les seves imatges, de lenta cadència, ens anem endinsant en els processos de gestació i producció de les seves obres. Veiem d’aquesta manera els seus passeigs pel camp, en els que va trobant font d’inspiració i materials… fulles, pedres, branques, terres, aigua, gel… tot es va transmutant a través de les sàvies i pacients mans d’Andy Goldsworthy en un art que basa la seva radicalitt en el seu caràcter efímer i mutant a imatge i semblança de la naturalesa en la qual s’inspira.
Thomas Riedelsheimer. 2001. Alemanya-Finlàndia-Gran Bretanya-Canada. VOSE. 90′
Lloc: sala Laya, Filmoteca de Catalunya, pl. Salvador Seguí, 1-9 (Barcelona).
Organitza: Filmoteca de Catalunya, Associació d’Amics del Jardí Botànic de Barcelona (AAJBB) i Nat-Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
Patrocina: BOMARZO · Garden Tours
Més informació
Properes sessions IV Cicle Cinema i Jardí “Paradís perdut”. Del 22 de novembre al 5 de desembre (descarregueu-vos el programa):
. Dialogue avec mon jardinier. Divendres 1 de desembre, a les 22 h, a la Filmoteca de Catalunya (sala Chomón).
. Enchanted April. Dimarts 5 de desembre, a les 19 h, a la Filmoteca de Catalunya (sala Laya).
“Les plantes són essencials en la vida de les persones, la relació amb elles no és només fisiològica per la nostra alimentació, sinó que també hi ha un component de sensibilitat, emoció i estimació.”
Pere Vives, president de lAAJBB.
“De nou, la tardor marca l’arribada d’aquest temps que tant ens agrada als que estimem els jardins. A més a més, és, des de fa ja quatre anys, l’arribada de la mostra de Cinema i Jardí organitzada pels Amics del Jardí Botànic de Barcelona amb imprescindible col·laboració de la Filmoteca de Catalunya. Abrigats en el tebi confort de les nostres butxaques podem passejar la nostra mirada i submergir-nos en totes les heterotopies que, contínuament, ens proporcionem els jardins. Aquest any, tenim la màgia benestant del jardí com a espai moral i refugi, proposta de Mike Leigho, la ciència-ficció, l`’ecologia combativa “avant la lettre” de Silent Running. “Un abril encantat” ens presenta la fascinació infinita que el Mediterrani -especialment, l’elegant Itàlia- ha exercit sobre els britànics i que porta des del Grand Tour enamorant-los i sacsejant els seus freds modals. El cinema francès, per la seva banda, ens mostra aquesta tradicional confrontació entre l’intel·lectual de ciutat i l’home savi de camp, encarnat per un jardiner i els seus sucosos diàlegs. El documental d’aquest any ens acosta d’una manera bellíssima a la creació d’Andy Goldsworthy i ens porta a aquests paisatges d’Escòcia on l’artista va creant les seves obres en íntima comunió amb la naturalesa. En aquesta edició tenim el rar privilegi de comptar amb quatre petites joies del polifacètic artista californià James Broughton, quatre peces que ens parlen del jardí des de l’experimentació i l’avantguarda més radical del Sant Francisco de postguerra. I un any més, el cicle etern de les estacions arriba, i cop més tornem al jardí, passejant entre fulles seques, i sentim el cruixir de les seves emocions sota els nostres peus i vivim tots els jardins que ens ofereix la Filmoteca: jardí-refugi, jardí-experimentació, jardí-reivindicació, jardí-passió, jardí-saviesa i jardí-art. ET IN ARCADIA EGO.”
Ignacio Somovilla, organitzador i coodinador del Cicle.