El mar a fons

Entra dins d’un submarí i experimenta la feina dels científics als fons marins. Setmana de la Ciència.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats El mar a fons

Dissabte 18 i diumenge 19 de novembre de 2017
Dissabte 18 de novembre, de 12 a 13.30 h i de 16 a 18 h. Taller "Exploració dels oceans", torns cada mitja hora / Taller "Què amaga el gel marí antàrtic?", torns cada 45 minuts.
Diumenge 19 de novembre, d'11 a 13.30 h i de 15 a 19 h. Taller "Exploració dels oceans", torns cada mitja hora / Taller "Què amaga el gel marí antàrtic?", torns cada 45 minuts.
"Exploració dels oceans", mitja hora / "Què amaga el gel marí antàrtic?", 45 minuts.
Tots els públics (infants, a partir de 7 anys)
Activitat gratuïta
No cal fer reserva prèvia. La reserva es fa presencialment el dia de l'activitat a taquilles del Museu.

L’exploració dels oceans és un dels grans reptes de la recerca d’aquest segle. Els avenços en robòtica marina han permès arribar molt més enllà del què s’havia pogut arribar amb tècniques de submarinisme. La gran revolució han estat els submarins tripulats, que poden arribar a qualsevol racó del fons marí, captar imatges i recollir mostres, tot sense malmetre el medi, per després poder-les estudiar i descobrir quin tipus de vida s’amaga a les profunditats dels mars i oceans.

Coindicint amb la Setmana de la Ciència i en el març de l’exposició temporal “Oceans, l’últim territori salvatge“, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona acull dos tallers que ens permetran entrar dins d’un submarí i experimentar quina és la feina dels científics que exploren els fons marins, així com conèixer el paradigma de la biodiversitat antàrtica.

“El mar a fons” és un projecte de divulgació creat i desenvolupat per l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) en col·laboració amb l’Obra social “la Caixa”, on els continguts són totalment gratuïts. Aquest projecte apropa el coneixement sobre els mars i els oceans a l’àmbit educatiu mitjançant diverses propostes didàctiques. A partir d’una plataforma virtual (www.elmarafons.com) es pot accedir als continguts educatius i participar activament en el projecte, tant des dels centres escolars com des de l’àmbit particular. Hi pots trobar unitats temàtiques que combinen vídeos de curta durada, guies i activitats didàctiques relacionades amb els continguts dels vídeos; activitats de recerca que es realitzen des dels centre educatius, amb materials senzills i seguint protocols de mostreig i anàlisi de diferent grau de complexitat; i tota una sèrie de tallers i jocs descarregables, dirigits tant a educadors, estudiants com al públic general.

Es duran a terme els dos tallers següents:

Exploració dels oceans
Una immersió simulada en un vehicle submarí tripulat, on coneixeràs de primera mà com són alguns dels fons marins on el nostre grup de recerca treballa habitualment i posarem a prova la teva capacitat d’observació. T’enfrontaràs a les dificultats que suposa l’estudi de les profunditats marines.Torns (de 12 a 14 persones) cada mitja hora, dins de l’horari indicat més abaix.

Què amaga el gel marí antàrtic?
Coneixeràs el paradigma de la biodiversitat antàrtica, com és possible que hi hagi una selva sota un desert de gel. Podràs veure i tocar mostres úniques vingudes de l’Antàrtida i t’oferirem una nova perspectiva sobre el continent gelat. Aprendràs sobre les adaptacions dels organismes a condicions extremes i esbrinaràs el perquè del gegantisme d’alguns animals i la gran importància de la xarxa tròfica antàrtica.
Torns (de 20 a 25 persones) cada 45 minuts, dins de l’horari indicat més abaix.

Lloc: Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Horaris:

. Dissabte 18 de novembre, de 12 a 13.30 h i de 16 a 18 h

. Diumenge 19 de novembre, d’11 a 13.30 h i de 15 a 19 h

Amb la col·laboració de l’Institut de Ciències del Mar i l’Obra social “la Caixa”

2016-11-19_submari_interior

Activitat programada dins del marc de la Setmana de la Ciència 2017.

Jornades de portes obertes:

Diumenge 12 de novembre: al Jardí Botànic de Barcelona.

Dissabte 18 de novembre: al Museu de Ciències Naturals de Barcelona (excepte l’exposició temporal “Oceans, l’últim territori salvatge”).

Diumenge 19 de novembre: al Jardí Botànic de Barcelona i al Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Altres activitats:

. L’herbari. Visita guiada. Institut Botànic de Barcelona. 12 de novembre de 2017, a les 13 h

. Els laboratoris. Visita guiada. Institut Botànic de Barcelona. 12 de novembre de 2017, a les 11 h / 12 h /13 h

. Els vivers. Visita guiada. Jardí Botànic de Barcelona. 12 de novembre de 2017, a les 12 h / 13 h

. Els laboratoris. Institut Botànic de Barcelona. Visita guiada. 19 de novembre de 2017, a les 11 h / 12 h /13 h

. El gabinet Salvador. Visita guiada. Institut Botànic de Barcelona. 19 de novembre de 2017, a les 11 h / 12 h / 13 h

. L’herbari. Visita guiada. Institut Botànic de Barcelona. 19 de novembre de 2017, a les 13 h

• Des de 03-07-2024
  • Fins a 03-07-2024