Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona Vols saber-ne més sobre els volcans?

Vols saber-ne més sobre els volcans?

23 setembre 2021

Aquests dies els volcans són tema d’actualitat a causa d’una erupció a Cumbre Vieja, a l’illa de La Palma.

Un volcà és un punt de la superfície terrestre, aeri o subaquàtic, per on s’expulsa magma procedent de l’interior del planeta. El més comú és que els volcans formin edificis cònics de gran alçada però no sempre és així. Fins i tot hi ha vegades que les erupcions es produeixen a partir d’una fissura sense la presència de cap tipus d’edifici volcànic.

Per què hi ha volcans a les Illes Canàries?

En general, la situació dels volcans es concentra sobre els límits de les plaques tectòniques. Tot i així, hi ha zones volcàniques aïllades que es troben lluny dels límits de placa i que són conegudes amb el nom de “punts calents” o “hot spots”. L’origen del vulcanisme a les illes Canàries està originat per un d’aquests “punts calents”.

Sabies que a l’exposició permanent del Museu hi ha una secció dedicada als volcans?

En concret trobaràs una taula interactiva on podràs aprofundir sobre la tectònica de plaques i el paisatge, els volcans, parts d’un volcà, tipus, distribució de volcans a la Terra, risc volcànic, els terratrèmols i com s’originen, curiositats dels volcans i la recerca que s’hi du a terme.

Taula interactiva sobre tectònica de plaques i volcans a l’exposició permanent

A més a més al llarg del recorregut per l’exposició hi trobaràs també bombes volcàniques i d’altres testimonis com una mostra de lava cordada procedent de vulcanisme recent de les Illes Canàries.

Lava cordada, MGBPR-13118

En una altra vitrina es destaquen les zones volcàniques de Catalunya. En concret al nord-est trobem un conjunt de materials eruptius neogenoquaternaris agrupats en tres zones volcàniques principals (l’Empordà, la Selva i la Garrotxa) relacionades amb la tectònica distensiva produïda al Miocè.

Per a més informació:

Al blog del Museu hi trobaràs articles relacionats com per exemple:

Us recomanem també seguir a tuiter el compte dels companys i companyes de geologia: @MCNBgeologia

El Centre de Documentació del Museu ha elaborat una guia de lectura, ara que el món està pendent de l’erupció del volcà de Cumbre Vieja. Els llibres i DVD de la guia, amb propostes per a totes les edats, la teniu a la vostra disposició a la Mediateca (parc del Fòrum) :