Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona L’ICOM aprova una nova definició de Museu

L’ICOM aprova una nova definició de Museu

25 agost 2022

El passat 24 d’agost, en el marc de la 26a Conferència General de l’ICOM (International Council of Museums) celebrada a Praga, l’Assemblea General Extraordinària de l’ICOM va aprovar una nova definició de Museu. La votació és la culminació d’un procés participatiu de 18 mesos que va implicar centenars de professionals dels museus de 126 Comitès Nacionals d’arreu del món. El nou text diu:

“Un museu és una institució permanent sense ànim de lucre i al servei de la societat que investiga, col·lecciona, conserva, interpreta i exposa el patrimoni material i immaterial. Oberts al públic, accessibles i inclusius, els museus fomenten la diversitat i la sostenibilitat. Treballen i es comuniquen de manera ètica, professional i amb la participació de les comunitats, oferint experiències variades per a l’educació, el gaudi, la reflexió i l’intercanvi de coneixements“.

Aquesta nova definició inclou termes de l’antiga definició i de nous ( en negreta) que han estat proposats i aprovats per la majoria de membres de la comissió. També, està alineada amb alguns dels grans canvis en el paper dels museus, reconeixent la importància de la inclusió, la participació comunitària i la sostenibilitat. Durant l’Assemblea General Ordinària es va escollir també un nou President i Junta Executiva. La nova Junta es reunirà en el seu moment per establir els propers passos per a la implementació i l’adopció de la nova definició, en col·laboració amb el Comitè de l’ICOM per a la Definició de Museus, ICOM Define.

A l’igual que amb el procés de revisió de la definició de Museu, la inclusió, la transparència i la participació romandran al cor d’aquesta nova etapa.

Més informació: ICOM approves a new museum definition