Sorpresa 7: Illa de la Biodiversitat a Catalunya

El NAT Les seus Museu de Ciències Naturals de Barcelona Sorpresa 7: Illa de la Biodiversitat a Catalunya

Aquest nou espai expositiu (Illa) dins de l’exposició permanent del Museu està dedicat íntegrament a la biodiversitat a Catalunya.

El terme biodiversitat s’ha emprat a partir de la Cimera de la Terra de les Nacions Unides de l’any 1992 (“Cimera de Río”) per definir la variabilitat de les formes de vida als sistemes terrestres, marins i d’aigua dolça. Al món, els científics han descrit gairebé un milió i mig d’espècies, però se sap que n’hi ha moltes més encara desconegudes.

Catalunya és un territori especialment divers, tant per la seva ubicació en la regió mediterrània, com per la seva gran varietat climàtica i orogràfica. Això fa que s’hagin descrit 680 hàbitats diferents, amb aproximadament 15.000 espècies de flora i 18.000 de fauna. Una riquesa per unitat de superfície molt superior a la de qualsevol altre país europeu. Un patrimoni únic que tenim la responsabilitat de conservar.

Aquesta enorme riquesa constitueix la base dels sistemes naturals, dels processos ecològics, de la vida al planeta i dels hàbitats que ens envolten. Des de fa decennis es coneix, més enllà de la importància de la biodiversitat en si mateixa, que aporta una enorme quantitat de serveis i beneficis per a les persones: aliments, aire net, aigua potable, medicines, espais per al lleure, l’esport o la contemplació i tants d’altres.

I també sabem que el nostre model de societat està provocant una dràstica i accelerada pèrdua de biodiversitat. El canvi climàtic, la contaminació, la sobreexplotació dels recursos naturals, la destrucció dels hàbitats naturals estan delmant la biodiversitat. Una pèrdua irreversible que està tenint conseqüències molt negatives per a la nostra salut i la nostra qualitat de vida. És hora d’actuar, immediatament, per aturar la pèrdua de biodiversitat i capgirar la degradació actual del medi natural. Cada persona ha d’aportar el seu gra de sorra.

Aquest espai expositiu consta de tres parts. En la primera explica què és la biodiversitat, quins són els seus components, per què hi ha tantes espècies i la importància que té tota aquesta riquesa. La segona part se centra en la biodiversitat a Catalunya, a través de diverses projeccions de gran format, on es mostra la diversitat d’espècies, hàbitats i paisatges del nostre país. Finalment, la tercera part incideix en el greu problema de la pèrdua de biodiversitat, les seves causes, els efectes sobre el planeta i la nostra qualitat de vida, per acabar fent una crida a l’acció urgent i radical per part de tothom per capgirar aquesta situació insostenible.