Sorpresa 1: Illa del Gabinet Salvador

El NAT Les seus Museu de Ciències Naturals de Barcelona Sorpresa 1: Illa del Gabinet Salvador

Aquest nou espai (illa) és una rèplica a escala real del Gabinet de curiositats de la família Salvador, l’original del qual es conserva a l’Institut Botànic de Barcelona,  i complementa els continguts de l’exposició permanent del Museu juntament amb les altres illes de ciència. Les illes de ciència són espais independents,  com petites exposicions dins l’exposició permanent, repartides al llarg del recorregut.

La família Salvador va ser una brillant nissaga d’apotecaris i naturalistes que durant tres segles (1626-1855) van mantenir un gabinet de curiositats a la seva apotecaria del carrer Ample de Barcelona.

Un gabinet de curiositats era un espai de treball i alhora un espai d’exposició, obert només a visites selectes, que pretenia suscitar l’admiració pels tresors de la natura, pel coneixement del món i pel saber, i el poder, de les persones propietàries de les col·leccions.  Aquests espais, que van proliferar a Europa  des del Renaixement fins a la fi de la Il·lustració, van jugar un paper fonamental en l’elaboració i transmissió del coneixement sobre la natura durant tres segles.

Generalment, els gabinets de curiositats  eren espais atapeïts d’objectes provinents dels tres regnes de la natura que cobrien sostre, terra i parets i omplien calaixos i prestatgeries. A més dels espècimens, disposaven d’una biblioteca així com dels instruments necessaris per mantenir les col·leccions.

La rèplica a escala real del Gabinet Salvador i els objectes que s’hi exposen permeten reviure les sensacions dels pocs privilegiats que fa molt anys van gaudir d’una visita al gabinet, descobrir l’activitat científica que implicava mantenir col·leccions i conèixer les controvèrsies científiques que es generaven al voltant dels fòssils i d’altres espècimens abans de l’aparició de la teoria de l’evolució de Charles Darwin.

Després de visitar la rèplica del Gabinet Salvador al Parc del Fòrum és molt recomanable fer una visita al gabinet original que s’exposa a l’Institut Botànic de Barcelona.