Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona Aprovat el projecte de rehabilitació integral del Museu Martorell

Aprovat el projecte de rehabilitació integral del Museu Martorell

17 juny 2021

L’objectiu és posar-lo al dia, millorar la permeabilitat amb l’entorn, i tornar-lo a obrir al gran públic amb una exposició permanent sobre la relació de l’ésser humà i la natura fent servir l’evolució dels museus de ciències naturals des dels gabinets de curiositats fins a l’actualitat com a fil conductor. Acollirà també el Centre de Documentació del Museu, disposarà d’espais per a activitats destinades a tots els públics i d’un espai d’interpretació del Parc de la Ciutadella.

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat inicialment el projecte de rehabilitació integral del Museu Martorell, tràmit que permetrà, en els propers dies, iniciar el procediment de licitació de les primeres obres que es preveu tirar endavant en aquest històric equipament, amb la perspectiva d’iniciar els treballs la propera tardor. D’aquesta manera inicia l’execució d’una de les actuacions previstes al Pla de Ciència 2020-2023, que busca desenvolupar el projecte urbà i científic de la Ciutadella del Coneixement a través de la rehabilitació del Museu Martorell i d’altres projectes a l’entorn del parc, com el Mercat del Peix o l’espai de divulgació científica Barcelona Mar de Ciència.

Rehabilitació integral

La seva rehabilitació integral permetrà superar l’envelliment de l’edifici sofert pel pas dels seus més de 140 anys d’història, alhora que s’hi introduiran les modificacions necessàries de caràcter funcional per adaptar-lo a les noves exigències d’ús com a equipament obert al públic. Així doncs, el projecte arquitectònic preveu per una banda l’ordenació dels usos, i per una altra banda, la millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat de l’edifici, intervencions que es faran sota criteris de conservació dels valors patrimonials, i d’adaptació flexible al nou programa funcional.

La intervenció s’ha dividit en tres fases, la primera de les quals serà la que s’abordarà a partir d’aquesta tardor:

1. Rehabilitació integral de l’interior de l’edifici.
  2. Rehabilitació de les façanes.
  3. Treballs de reforma als exteriors que inclouen rampes, escales d’accés, entre altres intervencions a les zones exteriors al Museu.

Programa funcional

L’aposta de l’Ajuntament es basa en reafirmar la vessant científica del Parc de la Ciutadella per apropar al públic el seu patrimoni, tant natural com documental, i un dels camins per assolir-la és consolidar les seus del Museu de Ciències Naturals del parc. Es plantegen els següents usos per a aquests equipaments:

• El Castell dels Tres Dragons com a seu científica: col·leccions, recerca, espai expositiu, ciència ciutadana i voluntariat.
  • El Museu Martorell amb una exposició oberta al públic general, i el Centre de Documentació del Museu de Ciències Naturals.

Els nous usos del Museu Martorell posaran en valor la singularitat de cadascun dels espais. Vegeu més detalls del programa funcional en aquest enllaç.

El trasllat de les col·leccions

Actualment s’està treballant en els tasques que permetran buidar l’edifici i reubicar les col·leccions i el mobiliari. Les col·leccions un cop preparades i empaquetades es traslladaran al Castell dels Tres Dragons, al mateix parc, on el Museu allotja les seves col·leccions.
El trasllat d’aquestes col·leccions ha començat aquesta setmana i acabarà al mes d’octubre.

Per a més informació: