Club dels llunàtics i llunàtiques

Un viatge a Mart. La missió Hypatia I.
La periodista Núria Jar, especialitzada en ciència i salut, ens explicarà com va ser la simulació de la missió tripulada a Mart. Amb la conducció de Jordi Serrallonga.

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Activitats Club dels llunàtics i llunàtiques

Dijous 19 d'octubre de 2023
De 18.30 a 20 h
1 hora i 30 minuts
Públic adult
Conferència-debat
Activitat gratuïta
Reserva d’entrades
Fes la teva reserva aquí
Cal fer reserva prèvia a l'enllaç superior de "Reserva d'entrades", que s'habilitarà a partir del 22 de setembre.
Es permet un màxim d'una reserva per persona.
Aforament limitat.

Tertúlia: Un viatge a Mart. La missió Hypatia I

L’abril de 2023, un equip d’investigació integrat exclusivament per dones catalanes va viatjar al desert de Utah per simular com seria una missió tripulada a Mart. La periodista Núria Jar en va ser una d’elles i ve disposada a explicar-nos les seves vivències i conclusions científiques.

Us ho perdreu?

Ponent:

Núria Jar, periodista especialitzada en ciència i salut.

Moderador: Jordi Serrallonga
Arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Lloc: exposició permanent Planeta Vida.

Observacions:
. Us convidem a arribar al Museu amb antelació per visitar gratuïtament l’exposició Planeta Vida, abans de la tertúlia.
. Us preguem que arribeu al Museu amb 10 minuts d’antelació al començament de la tertúlia.
. La sessió no serà enregistrada ni posteriorment publicada al nostre canal natTV.

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella, i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII) que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

El cicle del Club es fa el tercer dijous de cada mes.

Properes sessions:

14 de novembre de 2023 (de manera extraordinària, serà un dimarts), Què en sabem de la Intel·ligència Artificial?, amb Jordi Torres, catedràtic de la UPC i expert en IA.

14 de desembre de 2023
, (Mens sana) in corpore sano: la ciència de la microbiota, amb Cristina Sáez, periodista experta en ciència i salut.

Hypatia I, la primera missió de dones científiques que se’n va a “Mart”

La Fundació Catalunya La Pedrera dona suport a la missió Hypatia I, un projecte científic liderat per un grup d’investigadores catalanes que s’endinsarà en una simulació de viatge a Mart a través de l’estació anàloga Mars Research Desert Station (MDRS) al desert de Utah, als Estats Units.

Per primera vegada, un equip de nou científiques catalanes, de diferents disciplines i edats, han estat seleccionades per dur a terme una missió a l’estació anàloga, on conviuran durant dues setmanes com si lideressin una missió real a Mart. La missió Hypatia I, que es durà a terme del 16 al 29 d’abril del 2023, té com a objectiu principal impulsar projectes de recerca, desenvolupar activitats de divulgació científica i fer visible el paper de les dones científiques en les disciplines STEAM (de l’anglès: Science, Technology, Engineering, Art, Maths).

La tripulació d’Hypatia I viurà una autèntica aventura en condicions d’aïllament, hauran de menjar productes deshidratats, l’aigua serà limitada i no podran comunicar-se de forma síncrona amb la Terra per evitar trencar la simulació. La mobilitat també estarà limitada i totes les integrants vestiran com astronautes durant les seves sortides a l’exterior.

A través d’aquesta missió, les investigadores catalanes testaran equipaments i experiments per estudiar la viabilitat d’una missió real a Mart. L’orografia i la geologia del desert de Utah s’assemblen molt a Mart, per això aquesta estació anàloga és una ubicació ideal per a aquesta simulació.

A més de dur a terme recerca, la tripulació d’Hypatia I vol contribuir a la divulgació científica i inspirar vocacions en especial entre les nenes i les noies joves. Això passa per fer visible el paper de les dones en les disciplines STEAM i lluitar contra la discriminació per raó de gènere en la ciència i l’exploració espacial. Val a dir que la meitat de la triputació d’Hypatia I han passat pels programes de d’estimulació de les vocacions científiques de la Fundació.

Aquest projecte és un exemple de la contribució de la Fundació Catalunya La Pedrera a la promoció de la ciència i la igualtat de gènere en el camp científic i tecnològic.

Font: Fundació Catalunya La Pedrera

Seguir