Planta viva

Àrea Científica Col·leccions Col·leccions botàniques Planta viva

El Jardí Botànic de Barcelona mostra una representació de la vegetació de clima mediterrani, caracteritzat per una marcada estacionalitat on els estius són calorosos i secs, els hiverns temperats i les pluges es concentren a la primavera i a la tardor.

Colleccio_Planta_viva_cav

La vegetació mediterrània està considerada una de les més riques en diversitat d’espècies. Es calcula que només un 1,7% de la superfície emergida de la terra presenta clima mediterrani. En canvi, la flora mediterrània conté aproximadament el 25% de les plantes conegudes. Actualment la vegetació mediterrània es considera fortament amenaçada a causa principalment de l’acció de l’ésser humà. Per aquest motiu, el Jardí Botànic de Barcelona té com a objectiu principal conservar la biodiversitat de Catalunya i la d’altres territoris mediterranis, i fer-ne una divulgació científica per sensibilitzar la ciutadania vers el respecte al medi ambient.

La conca mediterrània no és l’única regió del món amb clima mediterrani, sinó que hi ha altres zones del planeta, situades entre latitud de 30 i 40º, als hemisferis nord i sud, que també tenen clima mediterrani. Aquestes regions són: Califòrnia, Xile central, la zona més meridional de Sud-àfrica, i el sud i sud-oest del continent australià.

La similitud de paisatges entre aquestes zones és la font d’inspiració del Jardí Botànic de Barcelona. En primer terme, la vegetació al Jardí s’ordena segons la seva procedència geogràfica. En segon lloc, s’agrupa recreant d’una manera artificial les formacions paisatgístiques que s’observen a la natura, a les quals anomenem fitoepisodis. I per finalitzar, els paisatges de boscos es representen a les zones més elevades del Jardí, mentre que les comunitats arbustives es mostren a les zones centrals i baixes.

• Fons de la col·lecció

TXT

• Col·lecció Planta Viva

A diferència d’altres museus amb col·leccions inerts, les del Jardí Botànic mostren el constant dinamisme d’una col·lecció de plantes vives. Cada any es reprodueixen als vivers i es planten al Jardí noves espècies, i per contra, algunes no s’adapten bé al cultiu o a les característiques de l’indret on es planten i desapareixen de la col·lecció. A més, les plantes canvien molt al llarg de l’any.

El projecte del Jardí Botànic de Barcelona preveu arribar a representar 4.000 espècies mediterrànies de tot el món.

Actualment la xifra total d’espècies representades arriba, més o menys, a les 1.597. La quantitat d’espècies varia segons la zona geogràfica.

• Col·lecció ex situ del Jardí

Les col·leccions de plantes mediterrànies del Jardí Botànic de Barcelona són un excel·lent material per elaborar estudis de recerca botànica relacionats amb moltes disciplines diferents. Els principals estudis científics que relacionen les institucions botàniques amb el Jardí, estan encaminats a proporcionar informació que ajudin a resoldre qüestions de conservació vegetal, com ara estudis de biologia reproductiva, anàlisi de diversitat genètica, dinàmica de poblacions o estudis de fisiologia.

El Jardí té els vivers i els hivernacles necessaris per cultivar i mantenir aquelles plantes d’interès científic i educatiu. Aquestes plantes cultivades són introduïdes al Jardí en espais d’exposició, entre els quals tenen un interès especial les rocalles, on es mostra la flora mediterrània amenaçada. D’aquesta manera, el Jardí sensibilitza el visitant pel que fa a la importància de les plantes i al respecte pel medi ambient. I entre d’altres informacions, difon quines són, i quin és l’estat de conservació de les espècies amenaçades a Catalunya, i també explica quins són els projectes que s’estan desenvolupant i els resultats obtinguts.