Comunicació Actualitat Notícies del MuseuCiència ciutadana Una trobada molt inspiradora: Ecsite Directors Fòrum 2018

Una trobada molt inspiradora: Ecsite Directors Fòrum 2018

26 novembre 2018

Del 14 al 16 de novembre el Museu va reunir prop d’una setantena de representants de museus i centres de tot Europa, l’Ecsite Directors Fòrum. Aquesta trobada va tenir per objectiu debatre el paper d’aquests centres científics com a mediadors entre la ciutadania i el coneixement, en el context de l’auge de les anomenades ciència oberta i ciència ciutadana, i si poden ser laboratoris ciutadans.

Durant aquests tres intensos dies, vam comptar amb dues conferències magistrals de la mà de l’antropòleg Artur Serra, director de la Fundació I2CAT i vicepresident de la Xarxa Europea Living Labs, que va parlar del rol dels laboratoris ciutadans en el procés de democratització de la ciència i de com els museus i centres de ciència poden participar i oferir espais des d’on avançar cap a aquesta fita. I, Lucia Malfent, directora d’operacions del Ludwig Boltzman Gesellschaft Open Innovation Science Center, impulsora de projectes d’innovació social com la iniciativa Tell Us!, un projecte de ciència oberta a través del qual pacients, familiars i professionals de la salut han esperonat diverses línies de recerca en l’àmbit de la salut mental.

També van haver-hi sessions de treball, workshops,  entorn a diverses formes de plantejar el compromís i la participació ciutadana en el procés científic. La sessió a càrrec i conduïda per  l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona, va mostrar quatre destacats projectes de recerca real que compten amb la participació activa de la ciutadania: Mosquito AlertPlant*tesJocs pel Canvi Social i BioBlitzBcn. L’Institut de Salut Global de Barcelona, ISGlobal, amb la sessió Science Shops, va donar a conèixer el projecte europeu InSPIRES. I el BCNLab va conduir la sessió Living Labs que va comptar amb la participació de LivingLab de Salut d’IRSICaixa, Volpelleres Library Living Lab i Citilab Cornellà.

Aquesta trobada va ser coorganitzada pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona i Barcelona Ciència de l’Institut de Cultura.

El Museu de Ciències Naturals de Barcelona és membre de ple dret d’Ecsite i Anna Omedes, directora del Museu, n’és la vicepresidenta i també membre del Comitè Directiu del Nature Group.

Més informació de com va anar aquesta trobada: