Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona S’estrena a Barcelona Symbiotic Earth, una nova pel·lícula documental sobre Lynn Margulis

22 febrer 2018

• Symbiotic Earth és la història de Lynn Margulis, una científica rebel que va desafiar teories molt arrelades sobre l’evolució.
  • L’estrena a Barcelona  vol reconèixer l’estreta relació d’aquesta gran científica amb la ciutat i s’emmarca en els actes de celebració del Dia Internacional de la Dona.

El  Barcelona Knowledge Hub, l’Academia Europaea i el Museu de Ciences Naturals de Barcelonapresenten el proper 7 de març de a les 18h  l’estrena de la nova pel·lícula documental Symbiotic Earth: How Lynn Margulis rock the boat and started a scientific revolution  (Terra Simbiòtica: com Lyn Margulis va agitar la biologia i  va iniciar una revolució científica).  La projecció tindrà lloc al Museu de Ciències Naturals de Barcelona al Parc del Fòrum i es clourà amb un torn de preguntes amb el director de la pel·lícula,  John Feldman.

L’estrena de Barcelona és una de les tres estrenes mundials de Symbiotic Earth que també es podrà veure a la Universitat d’Oxford el 3 de març i al David Brower Center de Berkeley, Califòrnia, el 18 de març.

Symbiotic Earth és la història de la Dra. Lynn Margulis, un científica rebel i un exemple d’empoderament femení. És especialment significatiu que se celebri una estrena a Barcelona perquè  la Dra. Margulis hi va passar molts anys de la seva carrera i tant els intel·lectuals com les universitats d’arreu d’Espanya la van acollir i valorar.

Symbiotic Earth Trailer (1:30) from Hummingbird Films on Vimeo.

La pel·lícula mostra la manera en què Lynn Margulis va lluitar contra un món dominat per homes  i com, a través de la seva persistència, va triomfar. Com a jove científica dels anys seixanta, Margulis va ser ridiculitzada quan va formular una teoria  que situava la simbiosi com a motor clau de l’evolució. En lloc d’una visió mecanicista que postulava que la vida va evolucionar exclusivament a través de mutacions genètiques aleatòries i de la competència, Margulis va presentar una narrativa simbiòtica en la qual els bacteris van unir-se per crear cèl·lules complexes que van donar lloc a animals, plantes i a tots els altres organismes. La idea que tota la vida està profundament interconnectada i és col·laborativa té implicacions radicals sobre com ens veiem a nosaltres mateixos, l’evolució  i el nostre entorn.

El cineasta John Feldman va conèixer a Lynn Margulis el 2005 en fer una pel·lícula sobre l’evolució. Amb la seva ajuda, va començar a desenvolupar una altra pel·lícula sobre noves idees en biologia evolutiva, però quan va morir sobtadament d’un accident vascular cerebral el 2011 a l’edat de 73 anys, va decidir fer una pel·lícula més ambiciosa sobre l’abast i les implicacions de la visió innovadora de la Dra. Margulis i els seus col·legues.

L’objectiu de Feldman en fer Symbiotic Earth era fer repensar les  idees preconcebudes sobre la vida a la Terra. En particular, la pel·lícula explora com la creença en la veracitat científica de metàfores  com ” la supervivència del més apte” i “el gen egoista” han estat còmplices a l’hora de crear una cultura de cobdícia i egoisme que ha conduït a l’explotació econòmica i ambiental global.  Symbiotic Earth explora idees radicals amb sentit de l’humor i un profund respecte per la ciència.

La pel·lícula forma part d’una celebració de tres dies en honor al Dia Internacional de la Dona i també al dia que hauria estat el 80è aniversari de la Dra. Margulis, el 5 de març. El professor Ricardo Guerrero, company i col·lega de Margulis a la Universitat de Barcelona,   i  Anna Omedes,  directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, són els amfitrions d’aquesta estrena.

Terra Simbiòtica és una producció de Hummingbird Films i ha estat possible, en part, gràcies a les contribucions de la Fundació Richard Lounsbery, el Fons T. Backer, la Fundació Yip Harburg i a molts generosos donants individuals.

Per a més informació sobre la pel·lícula: