Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona Primera edició del Congrés d’Ornitologia de les Terres de Parla Catalana

Primera edició del Congrés d’Ornitologia de les Terres de Parla Catalana

9 octubre 2018

Aquest proper cap de setmana el Museu acull el 1er congrés d’ornitologia que posa en comú la feina en l’estudi dels ocells que s’està fent en l’àmbit lingüístic del català. El Congrés d’Ornitologia de les Terres de Parla Catalana (COTPC) reunirà 200 ornitòlegs de Catalunya, País Valencià, Balears, Catalunya Nord i Andorra que posaran en comú la feina de recerca, coneixement i seguiment de les poblacions d’ocells en aquesta part del Mediterrani. El COTPC  tindrà lloc els propers dies 12, 13 i 14 d’octubre al Museu de Ciències Naturals de Barcelona, al parc del Fòrum.

L’acceptació de la iniciativa ha estat extraordinària, amb 120 sol·licituds de ponències per part dels participants que han ultrapassat les expectatives més optimistes dels organitzadors, fet que demostra la vitalitat de la investigació en el camp de l’ornitologia a casa nostra. Si l’ornitologia amateur està demostrant un creixement important en els últims anys, tal i com demostren festivals i activitats sobre ocells destinades al gran públic, l’èxit de convocatòria del COTCP demostra que això també està tenint lloc en l’àmbit científic i especialitzat.

Les ponències que els assistents debatran al congrés, s’estenen a tots els àmbits imaginables en l’estudi de les aus, des de temàtiques de conservació fins a moviments migratoris, passant per ecologia, distribució geogràfica, aus invasores, biologia, nomenclatura d’ocells en català, anàlisis d’ADN o ús de noves tecnologies en l’estudi de les aus, entre molts altres.

L’idioma oficial del congrés és el català i la majoria de les ponències es presenten en aquesta llengua però també s’utilitzaran castellà, francès i anglès, segons preferència del ponent. Hi haurà xerrades especials de persones de renom en el camp de la investigació ornitològica, com el veterà ornitòleg francès Roger Prodon. Així mateix, els participants podran assistir a tallers sobre temàtiques tan variades com el disseny d’estudis científics, la gestió de dades, el reconeixement de sons d’ocells o la identificació d’ocells particularment difícils.

Els amfitrions del COTPC són l’Institut Català d’Ornitologia i el Museu de Ciències Naturals de Barcelona, en coorganització amb la Societat Valenciana d’Ornitologia (SVO), Grup Ornitològic Balear (GOB), Societat Ornitològica de Menorca (SOM), Groupe Ornithologique du Roussillon (GOR), Grup AU i el Centre d’Estudis de la Neu i la Muntanya d’Andorra (CENMA).