Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona Preestrena del documental “No a l’ós” i posterior debat al Museu

Preestrena del documental “No a l’ós” i posterior debat al Museu

1 octubre 2021

La projecció del documental “No a l’ós” tindrà lloc el proper dijous 7 d’octubre a les 18h al Museu de Ciències Naturals de Barcelona al parc del Fòrum. En el debat posterior a la projecció intervindran  Pepe Camps i Vanesa Freixa, directors del documental;  Ferran Miralles, exdirector general de polítiques ambientals; Oriol Beltran, antropòleg expert en ecologia política i Victor Rojas, pastor transhumant.

L’any 1996 el govern francès, conjuntament amb els governs de Catalunya, Aragó i Navarra decideixen, amb caràcter d’urgència, i per tant sense portar a terme cap procés de participació amb els habitants del Pirineu, reintroduir exemplars d’ós bru a causa de la seva imminent extinció en aquestes terres.

Vint anys més tard els resultats d’aquest procés afloren en els territoris afectats. La població d’ossos va augmentant així com la seva presència a les comarques del Pallars Sobirà, Vall d’Aran i la veïna regió de l’Ariège. Els atacs passen a ser d’esporàdics a habituals transformant la gestió que darrerament s’havia portat a les muntanyes transhumants. Aquests canvis generen conflictes de més o menys virulència causant en alguns territoris el que s’ha anomenat “la guerra de l’ós”. L’ós acaba sent la punta de l’iceberg d’una problemàtica molt més profunda que toca de ple a la governança del món rural.

El documental “El No a l’Ós” sorgeix fruit de la necessitat personal dels seus directors  d’entendre un conflicte territorial que afectava a la seva comarca, el Pallars Sobirà, i alhora a les dos vessants del Pirineu.

Projecció documental i debat

• Dia: dijous 7 d’octubre
  • Hora: de de 18 a 20h ( la duració del documental és de 75 min i el debat 45 min)
  • Lloc: Museu de Ciències Naturals de Barcelona al parc del Fòrum