Comunicació Actualitat Notícies del MuseuNat Conference Nat Conference : El llenguatge de les neurones

Nat Conference : El llenguatge de les neurones

31 maig 2023

La primera Nat Conference explora el llenguatge de les neurones amb experts i expertes mundials en neurociència

El Museu de Ciències Naturals de Barcelona i l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques organitzen la primera Nat Conference que tindrà lloc els propers 15 i 16 de setembre al Museu, al parc del Fòrum. Amb el títol El Llenguatge de les neurones el Museu acollirà persones expertes de primera línia mundial en recerca sobre el cervell.

L’objectiu de la conferència és explorar les darreres investigacions sobre la «representació neural». La representació neural és un concepte en neurociència que es refereix al codi, al “llenguatge” que utilitzen les neurones per comunicar-se entre elles i passar-se informació. Aquest llenguatge permet a les neurones saber el que una altra neurona vol dir-li, per exemple, que a fora hi ha una poma i no una taronja, emmagatzemar aquesta informació i poder-la usar més endavant. La idea de representació és un concepte fonamental en neurociència i és necessari per comprendre com funciona el cervell. Tanmateix, malgrat la rellevància d’aquest concepte, la neurociència encara no disposa d’una idea clara, universal i àmpliament acceptada sobre què significa que un sistema nerviós representi alguna cosa, sobre què fa que una activitat neuronal sigui una representació i sobre què es representa.

En la conferència hi participaran algunes de les persones investigadores més importants de l’àmbit de la neurociència, les quals han dedicat projectes i articles al concepte de la representació neural. Amb visions diferents sobre el tema, aportaran coneixements valuosos i generaran un debat interessant entre els i les ponents i el públic assistent.

Els i les ponents són György Buzsáki Gustavo Deco, Martin Fischer, Vittorio Gallese, Sheena Josselyn, Julija Krupic, Giovanni Pezzulo, Friedemann Pulvermüller, Oscar Vilarroya i Angélique Lebert.

Per a més informació sobre les persones convidades com a ponents: https://natconference.museuciencies.cat/ponents/

Una conferència i dos públics

La Nat Conference s’estructura en dues sessions, una d’acadèmica (15 de setembre) i una altra dirigida al públic general (16 de setembre). En la sessió acadèmica les persones expertes presentaran les seves darreres investigacions sobre el tema de la conferència.

La segona sessió (amb interpretació simultània de l’anglès al català i al castellà) està pensada per un públic interessat en la neurociència però no iniciat en la matèria. Inclourà presentacions dels i les ponents sobre l’impacte que les seves investigacions tenen en la neurociència i en la societat. Es tracta d’una sessió interactiva i participativa, de manera que el públic pugui fer preguntes i aprendre dels experts i expertes en un ambient agradable i proper.

Trobades i xerrades sobre Ciència avançada

Amb aquesta primera edició de la Nat Conference, el Museu de Ciències Naturals posa en marxa aquestes trobades científiques que tindran lloc amb una periodicitat anual i que pretenen esdevenir una plataforma perquè els i les investigadores i acadèmiques intercanviïn coneixements i idees, parlin sobre les darreres tendències i els avenços en diversos àmbits de la ciència.

La missió dels museus de ciències naturals és acostar la ciència a la societat, així com tenir un paper rellevant a l’hora de resoldre els reptes a què s’enfronta la humanitat. Per entendre millor de quina manera la ciència pot fer canviar el món, al Museu cada any es programaran les Nat Conferences, en què s’exploraran les noves disciplines científiques.

La Nat Conference ha estat organitzada pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona i l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques amb la col·laboració de La Fundación Tatiana i la Universitat Autònoma de Barcelona.

Les inscripcions ja estan obertes i són gratuïtes. Més informació sobre la Nat-Conference, programa, ponents i inscripcions al web: https://natconference.museuciencies.cat

Contactes de premsa:

• Departament de premsa del Museu de Ciències Naturals de Barcelona
    Marta Llimona mllimonas@bcn.cat  o 93 2565973
  • Departament de premsa de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques
    Marta Calsina: mcalsina@imim.es o 93 3160680
    David Collantes: dcollantes@psmar.cat o 600402785