Tòtems. Fotografies de Guillem Vidal

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Del 16 de març al 25 de setembre

Visitan's ExposicionsExposicions temporalsAnteriors Tòtems. Fotografies de Guillem Vidal

Aquesta exposició neix d’observar la natura i trobar-hi elements, com ara roques, arbres, arrels… que associem a rostres, personatges, éssers… Les fotografies que la componen són fruit de la trobada amb aquests éssers que poblen la natura i que ens observen sense ser del tot visibles. Éssers que, quan són fotografiats o representats, es converteixen en tòtems que reflecteixen els poders de la natura i ens recorden el nostre vincle amb ella. Els tòtems s’han estructurat en dos apartats: “Retrats” i “Màscares i mirades”.

Retrats

Un enquadrament fotogràfic adequat permet el miracle de donar vida a aquests personatges de la natura i poder visualitzar-los.

Aquesta sèrie de fotografies remet a màscares primitives, africanes o orientals, un retrat d’Arcimboldo, o ens porta a recórrer les avantguardes artístiques: puntillisme, expressionisme, constructivisme, cubisme, etc.

Màscares i mirades

Aquestes sèries s’han fet a partir d’elements que, un cop acoblats amb el seu simètric, completen un personatge. Aquest té la bellesa de la perfecta simetria, una bellesa ideal i monstruosa que no existeix a la natura, és un esser “artificial”. El mecanisme per crear-lo, similar al que utilitza el Dr. Frankenstein, és unir elements morts per crear vida. Allà on hi havia una cosa indeterminada, mitjançant la simetria, es crea un ésser. La convenció que dos punts simètrics conformen dos ulls, una mirada, és el que dóna verisme a aquesta sèrie.

Els rostres o les mirades resultants ens connecten, com un test de Rorschach, amb personatges molt variats: els que descriu la literatura fantàstica –H.P. Lovecraft, per exemple–, els monstres de ciència-ficció –l’Alien creat per H. R. Giger–, els simis humans d’El planeta dels simis, etc. O ens recorden altres cultures com les negres africanes, les barroques orientals hindús i budistes, les americanes maies i asteques, etc.

Fotografies de Guillem Vidal

Guillem Vidal és dissenyador i fotògraf.
Va estudiar Disseny Gràfic a l’Escola Eina, on també es va iniciar en el món de la fotografia.
Ha exposat el seu treball fotogràfic en diverses galeries i institucions.

www.guillemvidal.com

Documents que us poden interessar

Dates:
Del 16 de març al 25 de setembre
Lloc:
Espai Ciència i més. Museu Blau
Horari:
De dimarts a dissabte, de 10 a 19 h
Diumenges i festius, de 10 a 20 h
Dies de tancament: dilluns no festius, 1 de gener, 1 de maig, 24 de juny i 25 de desembre
Preu:
Gratuïta