Comunicació Actualitat Notícies del MuseuEl llibre del mes El taxidermista de la plaça Reial

El taxidermista de la plaça Reial

15 març 2022

El taxidermista de la plaça Reial: olors, història i testimonis d’un establiment singular / Núria Viladevall Palaus, Miquel Carandell. Barcelona: Alpina, 2021. 165 p. ISBN 978-84-8090-894-8

Hi va haver una vegada, al cor de la Barcelona Vella, una botiga màgica, misteriosa, un focus d’atracció per a gent encuriosida de totes les edats i condicions i també per a amants i estudiosos de la natura.

L’establiment que durant molts anys va lluir a la façana el rètol de Museo Pedagógico de Ciencias Naturales va ser fundat el 1890 per Lluís Soler Pujol, de professió taxidermista, per vendre animals que ell mateix dissecava per encàrrec o per vocació. S’anunciava com a “naturalista-preparador” i és que a la seva feina artesanal va sumar-hi els coneixements científics que va anar adquirint al llarg dels anys.

Amb el temps, a la botiga s’hi van vendre també col·leccions de minerals, d’insectes, de petxines, herbaris… perfectament documentades, s’hi impartien conferències i tallers i s’hi feien tertúlies.

Els autors donen a aquest relat un to emotiu alhora que el situen en el context social, polític i cultural dels anys que transcorren fins que la botiga va tancar portes, el 1991.

La tria d’aquest llibre és doblement interessada: Lluís Soler va ser el taxidermista del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, que compta amb nombrosos exemplars naturalitzats per ell, així com esquelets, pells i espècimens conservats en alcohol.

I perquè l’atractiu de la botiga que n’és protagonista va fomentar la vocació de naturalistes que van acabar sent conservadors o col·laboradors del Museu i d’altres que van llegar-hi les seves col·leccions.