Sorpresa 6: Plataforma dels grans animals

El NAT Les seus Museu de Ciències Naturals de Barcelona Sorpresa 6: Plataforma dels grans animals

Ser gran, una adaptació per a la supervivència

El Museu acaba d’estrenar un nou mòdul expositiu a l’exposició permanent: la plataforma dels grans animals.

L’exposició permanent «Planeta Vida» mostra un recorregut per la història de la vida en una primera part, ‘La biografia de la Terra’, i també com les diverses espècies i formes de vida han anat evolucionant. En una segona part, ‘La Terra avui’, dividida en diferents àmbits temàtics, amb fòssils, animals, plantes, fongs, microbis, roques i minerals, les col·leccions del Museu prenen protagonisme i es mostra quins conceptes expliquen el que trobem avui a la Terra.

En mig de la part de ‘La Terra avui’, s’inaugura una plataforma de grans animals, que mostra que la mida dels animals és important per a la seva supervivència.

Ser gran aporta avantatges com ara:

• Viure molts anys
  • Tenir una baixa mortalitat
  • Tenir pocs o cap predador natural que pugui matar un exemplar adult
  • El creixement lent de les poblacions

Però alhora són espècies més vulnerables a la sobreexplotació per part de l’ésser humà.

Què trobem en aquest nou mòdul?

• Un esquelet de rinoceront blanc, Ceratotherium simum (Burchell, 1817), l’espècie més gran de rinoceront. El rinoceront blanc del nord vivia a la República Democràtica del Congo, però està gairebé extingit per la caça i les guerres de la zona. El rinoceront del sud viu a Sud-àfrica, on es calcula que n’hi ha uns 16.000 exemplars.
  • Una pell naturalitzada d’elefant africà de bosc, Loxodonta cylcotis (Matschie, 1900),  l’espècie més petita de les dues africanes. Actualment, els seus hàbitats estan fragmentats i en mal estat.
  • Un exemplar de tortuga llaüt, Dermochelys coriacea (Vandelli, 1761), la tortuga marina més gran. Està molt amenaçada per la contaminació, les xarxes de pesca i la urbanització de les costes on pon els ous. És una de les espècies en vies de desaparició.
  • Un exemplar de cloïssa gegant, Tridacna gigas (Linnaeus, 1758), el mol·lusc amb doble conquilla més gros. Se’n recullen tantes (ja sigui com a aliment, per a decoració o per als aquaris) que les seves poblacions s’estan reduint molt de pressa i ja s’ha extingit a molts llocs. És una de les cloïsses que pateix un perill d’extinció més gran.
  • Una pell naturalitzada de cocodril del Nil, Crocodylus niloticus Laurenti 1768, el rèptil vivent més gran després del cocodril marí. La caça i els canvis que ha sofert el riu n’han reduït l’àrea de distribució.