Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu Blau El Museu coorganitza el 5è Simposi Internacional sobre Proliferacions de Meduses

30 maig 2016

250 investigadors de 38 països assisteixen a aquesta trobada a L’Aquàrium de Barcelona, ??per tractar sobre la proliferació de meduses i altres organismes del plàncton gelatinosos

Aquesta setmana Barcelona acollirà el 5è Simposi Internacional sobre Proliferacions de Meduses. És la primera vegada que se celebra aquest simposi a Europa. El Comitè organitzador local està format per científics de l’Institut de Ciències del Mar del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), amb Verónica Fuentes i Josep Maria Gili com a organitzadors principals, i per la Universitat d’Alacant i el Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Compta amb el suport de L’Aquàrium de Barcelona, ??lloc on se celebra el congrés.

Uns 250 investigadors de 38 països assistiran a aquesta trobada, el programa inclou 130 presentacions orals i més de 100 pòsters. La celebració d’aquest simposi va néixer de la demanda tant social com científica d’unir esforços per comprendre i buscar solucions a un dels fenòmens més destacats de les últimes dècades en els oceans, la proliferació de meduses i altres organismes del plàncton gelatinós. Aquestes proliferacions són degudes al canvi climàtic global i la influència de l’home en els oceans (contaminació, construcció d’infraestructures, escalfament dels oceans, eutrofització, sobrepesca).

De les edicions realitzades fins ara, diuen els organitzadors, aquesta és la que compta amb major assistència i nombre de treballs presentats.

Reptes de les proliferacions

En els últims anys, s’ha donat un augment de la presència de meduses a costes de tot el món (s’ha vist a la Mediterrània, en mars i oceans de tot Àsia i d’Austràlia), amb els problemes que això suposa i l’aparició d’iniciatives per combatre’ls.

Així, entre els temes que es tractaran en aquest congrés, estan la pesqueria de meduses, el seu nou ús en sectors com la cosmètica o l’alimentació animal i humana; i l’impacte d’aquests animals en els ecosistemes i en la salut, entre d’altres.

Les meduses invasores també tenen lloc en el congrés. Un dels temes que han despertat més alarma és l’ampliació del Canal de Suez, que pot implicar un increment en l’entrada d’espècies invasores a la Mediterrània. En l’Est de la Mediterrània, a les costes de Turquia i Israel, han aparegut espècies extremadament urticants que, abans o després, vaticinen els experts, acabaran arribant a la Mediterrània Oest. En aquesta última regió s’han detectat més de deu espècies invasores, encara que no tan urticants com les primeres.

A Àsia, un altre exemple, s’ha detectat l’increment d’espècies com Neopilema, una medusa gegant que causa molts problemes al sector pesquer.

Durant els passats 15 anys s’han dut a terme 4 Simposis sobre proliferacions de meduses amb l’objectiu de sintetitzar informació, fomentar la col·laboració entre científics i destacar prioritats de gestió. Les anteriors edicions es van celebrar a Gulf Shores (Alabama, EUA) el 2000; a Gold Coast (Queensland, Austràlia), el 2007; a Mar de la Plata (Argentina), el 2010; i a Hiroshima (Japó) el 2013.

Els avenços en el coneixement del fenomen i en les propostes de solucions han estat notoris en els últims anys, fet que s’ha reflectit també en un increment important dels científics interessats pel tema i dels projectes de recerca a nivell regional i global.

L’esdeveniment se celebrarà a L’Aquàrium de Barcelona, ??considerat el major aquari marí Mediterrani al món. En aquesta edició, diuen els organitzadors, s’arribarà a un moment àlgid d’aquests coneixements i les conclusions del mateix seran un referent en els estudis dels propers anys.

Organitzat pel CSIC, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona i la Universitat d’Alacant

Més informació: http://www.jellyfishbloom2016.com/