Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu Blau El Museu Blau acull la segona Assemblea general de l’Associació Europea de Ciència Ciutadana

26 octubre 2015

Barcelona reuneix els principals experts internacionals en ciència ciutadana

L’Associació Europea de Ciència Ciutadana (ECSA) celebra la seva Assemblea General anual a Barcelona els propers dies 28, 29 i 30 d’octubre
La trobada està organitzada pel grup de recerca OpenSystems de la Universitat de Barcelona i l’Oficina de Ciència Ciutadana del Barcelona Lab de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona (ICUB) i comptarà amb dues seus: el Museu del Disseny i el Museu Blau (Museu de Ciències Naturals de Barcelona).
En l’activitat “Barcelona Citizen Science Safari” es farà una ruta per la Ciutat amb demostracions practiques de deu projectes de Ciència Ciutadana desenvolupats per investigadors locals.

Barcelona, 26 d’octubre de 2015. Més d’un centenar de científics i experts d’Europa, Estats Units i Australia es reuniran els propers 28, 29 i 30 d’octubre de 2015 en Barcelona per celebrar la tercera Assemblea General de l’Associació Europea de Ciència Ciutadana (ECSA, European Citizen Science Association).

«La celebració de la tercera Assemblea general de ECSA en Barcelona consolida la ciutat en la seva posició d’un dels principals referents en el camp de la Ciència Ciutadana al Sud d’Europa», afirma Josep Perelló, investigador principal del grup OpenSystems de la UB i coordinador de la trobada.

La Ciència Ciutadana és una pràctica en plena efervescència que implica la participació del públic en les activitats pròpies d’una recerca científica. Els ciutadans contribueixen activament a la recerca, ja sigui amb esforç intel·lectual, coneixements, eines o recursos. Els participants proporcionen dades i dispositius experimentals als investigadors, plantegen noves qüestions i creen col·lectivament una nova cultura científica.

La part més formal de l’Assemblea se celebrarà al Museu Blau  y conclourà amb una visita guiada a l’exposició permanent Planeta Vida a càrrec d’Anna Omedes, directora del Museu.

El Museu del Disseny (Disseny Hub) acollirà diversos actes, entre els quals una taula rodona oberta al públic i on participaran representants d’ECSA, de l’Associació Americana i l’Associació Australiana de Ciència Ciutadana. Durant el debat es plantejaran els reptes més importants d’aquesta nova manera d’entendre la pràctica de la ciència dels propers anys.

Safari de Ciència Ciutadana per la ciutat

Entre les activitats, cal destacar el “Barcelona Citizen Science Safari” que tindrà lloc el dimecres 28 de octubre.  Al llarg de la tarda, es durà a terme un recorregut per espais d’especial rellevància científica de Barcelona, amb parades al Parc de la Ciutadella i el Passeig Marítim. En les parades, científics de deu projectes Ciència Ciutadana locals realitzaran demostracions pràctiques per als seus homòlegs europeus. Els projectes seran: CitClops, Atrapaeltigre.com, Observadors del Mar, Flora Urbana i Al·lèrgies, BioBlitzBcn, Saca La Lengua, Citi-Sense, Abelles Urbanes i Bee-path.

Integració de dades i infraestructures de Ciència Ciutadana a l’ICM-CSIC

Divendres 30 d’octubre, experts en el processat i gestió de dades es reuniran a l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) per debatre diversos aspectes claus per a la integració de dades de Ciència Ciutadana a escala mundial. Es discutiran temes como ara la interoperabilitat de la informació, la propietat intel·lectual, la seguretat i la privacitat o nous models de xarxes socials. Es vol així definir les primeres estratègies i procediments per poder desenvolupar aquests aspectes de forma global, amb la participació i col·laboració d’entitats d’arreu del món.

Barcelona pionera

Aquestes activitats se sumen a d’altres ja realitzades en aquest camp, com ara les dues edicions del Barcelona Citizen Science Day o bé les activitats de Ciència Ciutadana en el marc del Festival de Ciència NOVUM. A Barcelona, es va crear el 2012 l’Oficina de Ciència Ciutadana, impulsada per l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de la Ciutat, una iniciativa pionera a Europa per a enfortir aquest tipus de projectes.

Recentment la Lliga d’Universitats Europees de Recerca (LERU), en la qual participa la UB, ha creat també un grup de treball centrat en aquesta disciplina i que arrencarà al novembre a Zurich, amb l’objectiu d’introduir la ciència ciutadana a les universitats.

Sobre l’ECSA

ECSA representa una xarxa de projectes de ciència ciutadana, instituts de recerca, universitats, museus i d’altres organitzacions i individus de més de 20 països de la Unió Europea, Suïssa o els Estats Units. Els seus membres treballen conjuntament amb l’objectiu de connectar ciutadans i ciència mitjançant una participació activa. L’ECSA és una ONG registrada a Alemanya i administrada per una seu al Museu für Naturkunde (Berlin) i el Leibniz Institute for Evolution and Biodiversity Research.

L’organització de l’Assemblea i les diverses activitats també han comptar amb la participació activa dels integrants de la seu de l’ECSA a Berlín, Katrin Vohland y Claudia Göbel, així com de Jaume Piera de l’ICM-CSIC, Luigi Ceccaroni de 1000001 Labs, Federic Bartumeus del Centre d’Estudis Avançats de Blanes del CSIC i Bernat Claramunt del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF). Tots ells membres de l’ECSA.

Més informació:

Enllaç a l’ECSA:

Programa de la Assemblea General de l’ECSA:

Programa actes 28-30 d’octubre

Programa Barcelona Citizen Science Safari