Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona El científic James Lovelock, autor de la teoria de Gaia, amic i col·laborador del Museu , mor als 103 anys

1 agost 2022

James Lovelock autor de la teoria de Gaia, en que s’inspira l’exposició permanent del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, va morir el passat 26 de juliol als 103 anys, el mateix dia del seu aniversari.

Aquest científic, considerat una de les ments més brillants del segle passat del Regne Unit,  ja alertava sobre els perills de l’escalfament global als anys seixanta. Pioner de la ciència del clima, químic atmosfèric, inventor, escriptor i activista del medi, va contribuir a donar forma als  esdeveniments científics més importants del segle XX. Va  treballar per la NASA en la recerca de vida a Mart, va ser pioner en la conscienciació dels riscos climàtics dels combustibles fòssils, dels perills de la contaminació industrial  i del debat sobre els productes químics que destrueixen la capa d’ozó a l’estratosfera.

En la llarga llista d’aportacions de Lovelock destaca la teoria de Gaia, que va capgirar un dels paradigmes de la ciència que considerava que la vida s’havia establert a la Terra perquè era l’únic lloc de l’Univers que reunia les condicions per fer-ho possible. Lovelock, en canvi, deia que la Terra, tal com la coneixem nosaltres, és el resultat de la coevolució dels components  vius i no vius del Planeta. Per això, es pot considerar la Terra com un organisme viu que regula les seves condicions per mantenir les que són apropiades per a la vida. Aquesta teoria, formulada als anys seixanta, va ser molt qüestionada en el seu moment si bé avui es considera fonamental per comprendre la complexitat dels sistemes terrestres i la ciència del clima.

La teoria de Gaia  és la base de l’exposició permanent del Museu, inaugurada al 2011, que precisament  per això  es va anomenar Planeta Vida.  Comissariada  pel microbiòleg Ricard Guerrero i amb la col·laboració de James Lovelock,  l’eix vertebrador de l’exposició és un viatge per la coevolució de la vida i la Terra que integra totes les disciplines de les ciències naturals.

Un any abans de la inauguració del Museu, Lovelock va ser convidat per l’Ajuntament de Barcelona i el Museu a donar una conferència al Saló de Cent amb una massiva assistència:

Lovelock a Barcelona-Saló de Cent from Museu de Ciencies Naturals on Vimeo.

Durant la seva visita se’l va acompanyar, juntament amb la seva dona, a conèixer alguns pobles i part de la costa catalana, excursió recollida per Mercè Piqueras al seu bloc https://lectoracorrent.blogspot.com/

James Lovelock era una persona afable, propera, disposat sempre a compartir les seves idees, a escoltar les dels altres, amb una infinita curiositat i excepcional intel·ligència

Tots els intents de Lovelock de jubilar-se van ser en va perquè la seva curiositat insaciable i el seu de desig de combatre l’impacte del canvi climàtic li ho impedien. Fins ben entrats els 100 anys va seguir donant conferències i participant en fòrums online.