Comunicació Actualitat Notícies del MuseuEstrena't al Museu Coneix la història del Besòs i la Maresme, els gegants del barri

Coneix la història del Besòs i la Maresme, els gegants del barri

14 maig 2018

Abans el Besòs-Maresme era tot camp, on es cultivaven moltes tomaqueres. Tenia una fàbrica molt gran de ferro i hi havia algunes masies. Era una zona desèrtica de serveis i botigues.

El Besòs i la Maresme és un matrimoni que ens connecten amb les arrels del barri. Ella és camperola i treballa cultivant les tomaqueres del barri. També recull plantes medicinals per vendre-les. Al davantal porta bordades les flors que recull i a la mà sosté un tomàquet amb el que balla cada cop que la treuen a passejar. El Besòs treballa a la fàbrica de ferro del barri i porta un martell a la mà amb el que surt a ballar.

Per tal de filar aquesta història, es va crear un procés participatiu al barri on cadascú aportava els seus coneixements i la seva creativitat. L’escultor que va fer els gegants es diu Germà Maurici, actual director del Centre Cívic del Besòs. Les dones d’Ambar Prim han fet la roba dels gegants, així com els complements del tomàquet i el martell. Les escoles del barri també han participat, creant capgrossos com el drac “chispitas”. Com podeu veure a la fotografia, el seu cos es un mocador fet de retalls de tela i cadascú representa una cultura del barri (gitana, àrab, africana, paquistanesa…).

Per tant, aquest projecte és un projecte intergeneracional i intercultural que arreplega a tota la comunitat, creant una xarxa per a la creació d’una història simbòlica que ens porta als orígens del barri Besòs-Maresme.

A les imatges podeu veure com, la Presidenta de la Colla Gegantera del Besòs-Maresme, Vanesa Zambrano, li posa el davantal a la Maresme i li arregla les trenes. Per l’altra banda, una de les dones de l’Associació Ambar Prim està cosint els botons de la camisa del Besòs.