Gabinet Salvador

El NAT Les seus Jardí Botànic de Barcelona Gabinet Salvador

Al desembre de 2014  la Col·lecció Salvador, custodiada a l’Institut Botànic de Barcelona, centre mixt del CSIC i l’Ajuntament de Barcelona, va ser declarada Bé Cultural d’Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya.

La col·lecció Salvador és el nucli principal del Gabinet Salvador que es conserva a l’edifici de l’Institut Botànic de Barcelona, a Montjuïc. Va ser comprat per l’Ajuntament de Barcelona i ingressat a l’ Institut Botànic de Barcelona l’any 1945, i una altra part l’any 2013. El contingut del gabinet ha arribat molt complet fins als nostres dies, gràcies a l’esforç de generacions de la família Salvador, de generacions de botànics de l’Institut Botànic de Barcelona i d’autoritats de l’Ajuntament de Barcelona de diferents èpoques. Tots ells han permès que avui es conservi aquest Gabinet de Curiositats únic.

Els Salvador van ser una nissaga d’apotecaris i naturalistes barcelonins que, de començaments del s. XVII a mitjan s. XIX, van aplegar una biblioteca i unes col·leccions científiques molt importants. Com a mínim des de mitjan s. XVIII, van obrir aquest patrimoni als estudiosos. Aquest va ser el primer “museu” obert al públic a Barcelona. Actualment es conserven en bon estat els mobles antics de fusta amb policromies, un fons de llibres i documents i una col·lecció de ciències naturals.

Com visitar-lo

• Lloc: actualment es troba exposat a la planta zero de l’IBB, on es pot visitar. Per motius de seguretat i per garantir la seva correcta preservació, no està permesa l’entrada dins del Gabinet. Les peces que el componen han de ser observades des de l’exterior del vidre que les protegeix. La visita està inclosa dins l’entrada del Jardí Botànic de Barcelona (JBB).
  • Horari:
    • De dissabte a diumenge:
      • Novembre, desembre i gener: de 10 a 17 h
      • Febrer i març: de 10 a 18 h
      • Abril, maig, setembre i octubre: de 10 a 19 h
      • Juny, juliol i agost: de 10 a 20 h
  • Accés: 30 minuts més tard de l’hora d’apertura de l’exposició fins a 30 minuts abans del seu tancament.