Comunicació Actualitat Notícies del MuseuSetmana de la Ciència 23a Setmana de la Ciència i Dia Mundial dels Centres i Museus de Ciència

23a Setmana de la Ciència i Dia Mundial dels Centres i Museus de Ciència

6 novembre 2018

El proper 10 de novembre se celebra a tot el món el Dia Mundial dels Centres i Museus de Ciència ,#ISCSMD, per  donar a conèixer l’impacte, el paper i l’abast que tenen aquests centres a tots els seus visitants, en la sensibilització i el compromís amb el desenvolupament sostenible i les solucions als reptes mundials com ara el canvi climàtic, la salut humana, l’energia, els residus, l’escassetat d’aigua, els oceans i altres qüestions globals.

Cada any es celebra el ISCSMD en el Dia Mundial de la Ciència per a la Pau i el Desenvolupament de la UNESCO, un dia celebrat internacionalment per ressaltar la importància de la ciència i la societat i que la ciència, la pau i el desenvolupament estan interconnectats.

Setmana de la Ciència

Del 9 al 18 de novembre se celebra a Catalunya la 23a Setmana de la Ciència.

Es tracta d’un programa coordinat d’activitats de divulgació científica, conferències, tallers, exposicions, jocs, jornades de portes obertes, concursos…que pretèn apropar la recerca i la ciència a tots els ciutadans.

Els temes centrals de l’edició d’enguany són,, d’una banda, el patrimoni cultural, amb motiu de la celebració de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural que promou la Unió Europea; la figura i l’obra de Pompeu Fabra, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del lingüista i gramàtic català, celebració promoguda per la Generalitat de Catalunya; i la figura del prestigiós físic nord-americà Richard Feynman, amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement, promoguda pel Grup de Comunicació i Divulgació de la Nanotecnologia, EspaiNano.

La Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Estigues al corrent seguint l’etiqueta: #SC18cat .

El Museu i l’Institut Botànic participen en aquest esdeveniment amb la organització d’un  seguit d’activitats especials per a totes les edats:

Activitats adreçades al públic general:

• La petita fauna hipogea: fòssils vivents : Visita de la mà de la conservadora. En aquesta ocasió, Glòria Masó, conservadora d’artròpodes del Museu ens aproparà a la fauna que viu a les coves. Es mostraran les característiques morfològiques i adaptatives dels artròpodes a la vida soba terra i es donarà una pinzellada comparativa amb els seus congèneres d’exterior, tot veient que segueixen estratègies diferents. Més informació.
  • Mirades creuades : Dins de l’exposició Planeta Vida, observarem la vitrina dels predadors. Partirem d’uns reptes que ens portaran a investigar i descobrir diferents històries dels animals que habiten la vitrina. Més informació.
  • NiuViu: Signem la natura! : Amb la col·laboració de Signar en Família us convidem a connectar amb el món natural a través dels signes i descobrir diferents tècniques per poder donar veu els infants que encara són preverbals. Més informació.
  • Un tast de recerca en biodiversitat i evolució a l’IBB: visita guiada als laboratorisper a conèixer de primera mà el seu equipament i funcionament i alhora conèixer la recerca que s’hi porta a terme, a càrrec d’Alfonso Susanna. Més informació.
  • La mediterrànea occidental en un herbari: visita a l’herbari per a conèixer la col·lecció de plantes d’aquest centre de recerca botànica, a càrrec de Neus Ibáñez . Més informació.
  • Els nostres arbres a petita escala: visita als bonsais del Jardí Botànic de Barcelona: per a veure l’exposició permanent i descobrir el taller on es té cura dels bonsais i s’apliquen les tècniques de modelat, poda, enfilferrat i trasplantament de bonsais, a càrrec de Juanjo Pardo. Més informació.
  • Aliments funcionals: tendències del segle XXI o coneixement tradicional? :Podreu aprendre sobre conceptes com aliments funcionals, nutricèutics o superfoods. A càrrec d’Airy Gras, investigadora de l’Institut Botànic de Barcelona dedicada als estudis de flora etnobotànica, horts familiars i plantes alimentàries silvestres. En finalitzar la xerrada hi haurà un refrigeri amb tast de productes etnobotànics. La xerrada es durà a terme a la residència d’investigadors del CSIC el dimecres 14 a les 19h de la tarda. Més informació.

Jornada de Portes Obertes:

Activitats adreçades al públic escolar:

• El llibre màgic de la natura: l’herbari de la Biodiversitat: taller adreçat a alumnes de primària on es podran convertir en botànics per un dia i crear la seva pròpia col·lecció de plantes. A càrrec de Noemí Montes, Diana Muñiz i Neus Ibáñez . Més informació.
  • Com evolucionen les plantes?: per a conèixer com han evolucionat els caràcters morfològics i ecològics de les espècies a partir del seu ADN. Taller adreçat a alumnes de Batxillerat a càrrec de Daniel Vitales i Sònia García. Més informació.

Totes les activitats són gratuïtes però cal inscriure’s prèviament al telèfon 93 256 22 20 (de dilluns a divendres, de 10 a 13 h) o al correu electrònic activmuseuciencies@bcn.cat.