Premi Nat 2024

Comunicació Premi NAT Premi Nat 2024

La setena edició del Premi Nat distingeix Ann Druyan, escriptora, guionista, productora i directora audiovisual especialitzada en la divulgació de la ciència. Junt amb el seu difunt marit, Carl Sagan, va escriure la sèrie documental “Cosmos, un viaje personal” (1980). Al llarg de la seva carrera ha col·laborat estretament amb projectes per a la NASA, ha publicat diversos llibres de divulgació científica i ha estat reconeguda com una ferma activista en defensa del planeta.

El proper dimecres 23 d’octubre a les 18,30h tindrà lloc l’acte de lliurament del Premi Nat al Museu de Ciències Naturals de Barcelona al parc del Fòrum. En el decurs de la sessió, Ann Druyan impartirà la conferència A la porta de les estrelles ( conferència en anglès amb traducció simultània al català).

El Premi Nat va néixer l’any 2018 per commemorar 140è aniversari del Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Es tracta d’un premi dotat amb cinc mil euros que distingeix persones o institucions que han aportat una nova mirada a la divulgació de les ciències naturals que ha contribuït a la creació de vocacions científiques i la conservació de la natura. El Premi Nat s’atorga anualment a persones o institucions de l’àmbit local o internacional.

Per a aquesta edició del Premi Nat hem comptat amb la col·laboració de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.

El Jurat del Premi Nat està format per:

• Mònica Artigas, periodista, subdirectora de l’àrea de revistes National Geographic
  • Carlota Bruna, influencer, activista del medi ambient i dels drets dels animals
  • David Bueno, director de la Càtedra de Neuroeducació de la Universitat de Barcelona
  • Carles Lalueza, director del Museu de Ciències Naturals de Barcelona investigador de l’Institut de Biologia Evolutiva de Barcelona.
  • Gemma Marfany, catedràtica de Genètica de la Universitat de Barcelona
  • Juli Peretó, catedràtic de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat de València

Ann Druyan

Nova York, 1949

Ann Druyan és escriptora, guionista, activista, productora i directora audiovisual especialitzada en la divulgació de la ciència. Druyan va ser durant 10 anys la secretària electa de la Federació de Científics Americans i va començar la seva carrera d’escriptora amb la publicació de la novel•la A Famous Broken Heart. Va ser la directora creativa del projecte de missatges interestel•lars Voyager de la NASA. La seva missió va consistir en fer un recull d’imatges i sons representatius de la Terra i la humanitat que encara viatgen en discs d’or en les naus no tripulades Voyager 1 i 2 llançades l’any 1977. El contingut dels discs està destinat a informar a possibles civilitzacions extraterrestres sobre la cultura humana.

Ann Druyan va escriure amb el seu difunt marit, Carl Sagan (1934-1996), la sèrie de televisió Cosmos: un viaje personal (1980), un dels documentals científics de més èxit de la història de la Televisió que va marcar tota una generació. Va merèixer els premis Peabody i Emmy i es calcula que l’ han vist 400 milions a tot el món.

El duet també va coescriure sis best-sellers com El Cometa, Sombras de antepasados olvidados, El mundo y sus demonios, Miles de Millones y La diversidad de la ciencia. A més, Druyan va ser cocreadora i coproductora del llargmetratge de Warner Bros Contact, protagonitzat per Jodie Foster i dirigit per Robert Zemeckis.

L’ aventura de Cosmos no va acabar a la dècada dels 80. Druyan va impulsar dues temporades més: Cosmos: Una odisea de tiempo y espacio (2014) i Cosmos: Mundos posibles (2020). La divulgadora americana va ser principal productora executiva, directora i coguionista d’aquestes dues seqüeles per a las cadenes de Televisió Fox i National Geographic. Com el seu predecessor, aquests documentals científics van ser reconeguts amb premis Emmy i Peabody i vistos per cents de milions de persones a tot el món. De la sèrie Cosmos Mundos Posibles se n’ha publicat un llibre amb el mateix nom. Actualment, Ann Druyan està produint dos llargmetratges i escrivint les seves memòries. L’any 2004 , va obtenir el premi Richard Dawkins.

A uns 320 milions de kilòmetres de distància hi ha un asteroide en òrbita perpètua amb el seu nom: Druyan 4970.