Àrea Científica Línies de recerca

Conservació de la Flora Mediterrània

Les col·leccions de plantes mediterrànies del Jardí Botànic són un excel·lent material per elaborar estudis de recerca botànica relacionats amb moltes disciplines diferents. Els principals estudis científics que relacionen les institucions botàniques amb el Jardí, estan encaminats a proporcionar informació que ajudin a resoldre qüestions de conservació vegetal, com ara estudis de biologia reproductiva, anàlisi de diversitat genètica, dinàmica de poblacions o estudis de fisiologia.

El Jardí té els vivers i els hivernacles necessaris per cultivar i mantenir aquelles plantes d’interès científic i educatiu. Aquestes plantes cultivades són introduïdes al Jardí en espais d’exposició, entre els quals tenen un interès especial les rocalles, on es mostra la flora mediterrània amenaçada. D’aquesta manera, el Jardí sensibilitza el visitant pel que fa a la importància de les plantes i al respecte pel medi ambient. Entre d’altres informacions, difon quines són,  quin és l’estat de conservació de les espècies amenaçades a Catalunya, i també explica quins són els projectes que s’estan desenvolupant i els resultats obtinguts.

Projectes de recerca

• SEMCLIMED

El projecte SEMCLIMED, que està inclòs dins el programa comunitari INTERREG IIIB MEDOCC, proposa una sèrie d’accions que tenen com a finalitat avaluar els efectes de les noves condicions ambientals generades pel canvi climàtic sobre la flora de la conca mediterrània. És un exemple de col·laboració interregional per a la conservació de la flora ja que també pretén reforçar les xarxes entre centres botànics del territori del Mediterrani occidental (França, Espanya, Grècia i Itàlia) a fi de millorar la informació i la comunicació en el camp de la conservació, així com la cooperació amb els països de la riba sud de la Mediterrània (el Marroc, Tunísia i Egipte).

La seva execució es  fonamenta en cinc accions bàsiques, en tres de les quals col·laboren el Jardí Botànic de Barcelona i el seu Banc de Llavors.

En una primera acció s’estudia l’impacte de les futures condicions climàtiques sobre el comportament germinatiu d’algunes espècies de la conca mediterrània, mitjançant la simulació de condicions diferents de temperatura i lluminositat dins la cambra de germinació.

La segona acció important és la conservació de la flora del nord d’Àfrica, a causa de la vulnerabilitat i fragilitat que presenta davant canvis ambientals. El Jardí Botànic i el Banc de Llavors hi col·laboren estretament dirigint les campanyes de recol·lecció de llavors al Marroc i ajudant a la creació del primer banc de llavors d’aquest país, a l’Institut Científic de Rabat.

Finalment, el Jardí Botànic i el Banc de Llavors també participen en una tercera acció de col·leccions vives de plantes rares i amenaçades, és a dir, en la constitució d’un microhàbitat, concretament una rocalla adequada per a l’exposició d’espècies rupícoles molt abundants a les regions mediterrànies.

• Index Seminum

Responsble
    Miriam Aixart

L’Index Seminum és un catàleg anual de llavors disponibles per a intercanviar entre jardins.

Cada any des dels diferents jardins del món es realitza una llista de les llavors disponibles que té cada centre per a oferir i intercanviar amb altres jardins.

Les llavors s’ofereixen de forma lliure i gratuïta únicament per a la investigació, assajos, educació i desenvolupament de les col·leccions.