Conservació de la Flora Mediterrània

Àrea Científica Línies de recerca Conservació de la Flora Mediterrània

Les col·leccions de plantes mediterrànies del Jardí Botànic són un excel·lent material per elaborar estudis de recerca botànica relacionats amb moltes disciplines diferents. Els principals estudis científics que relacionen les institucions botàniques amb el Jardí, estan encaminats a proporcionar informació que ajudin a resoldre qüestions de conservació vegetal, com ara estudis de biologia reproductiva, anàlisi de diversitat genètica, dinàmica de poblacions o estudis de fisiologia.

El Jardí té els vivers i els hivernacles necessaris per cultivar i mantenir aquelles plantes d’interès científic i educatiu. Aquestes plantes cultivades són introduïdes al Jardí en espais d’exposició, entre els quals tenen un interès especial les rocalles, on es mostra la flora mediterrània amenaçada. D’aquesta manera, el Jardí sensibilitza el visitant pel que fa a la importància de les plantes i al respecte pel medi ambient. Entre d’altres informacions, difon quines són,  quin és l’estat de conservació de les espècies amenaçades a Catalunya, i també explica quins són els projectes que s’estan desenvolupant i els resultats obtinguts.

Projectes de recerca

• FLORAPYR AVANCE

Any
    Responsble
    Miriam Aixart
    Finançament
    Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER)

El projecte FLORAPYR AVANCE 322/19 (2020-2022) té com a objectiu principal contribuir a l’Observatori Pirinenc del Canvi Climàtic (OPCC) i combatre la vulnerabilitat de la flora dels Pirineus, molt rica en endemismes i greument amenaçada pels augments de temperatura.

Els diferents centres de recerca que participen al projecte representen diferents sectors dels Pirineus a Andorra, Espanya (Aragó, Catalunya i País Basc) i França. Conjuntament, desenvolupen diferents accions com el seguiment i la conservació de la flora a través de ciència ciutadana o la producció d’indicadors que ens informin sobre la sensibilitat de les espècies i els hàbitats al canvi climàtic mitjançant el seguiment de la vegetació de congesteres i els sistemes agro-pastorals. El Banc de Germoplasma del JBB hi intervé en la creació d’una xarxa de Bancs de llavors interpirinenca que conté mostres de llavors d’espècies de distribució pirinenca amb algun problema de conservació, sensibles al canvi climàtic o d’altres més comunes que formin paisatge.

Aquest projecte ha estat cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) mitjançant el Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu del POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra. La seva ajuda es concentra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i mediambientals transfrontereres mitjançant estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.

• SEMCLIMED

El projecte SEMCLIMED, que està inclòs dins el programa comunitari INTERREG IIIB MEDOCC, proposa una sèrie d’accions que tenen com a finalitat avaluar els efectes de les noves condicions ambientals generades pel canvi climàtic sobre la flora de la conca mediterrània. És un exemple de col·laboració interregional per a la conservació de la flora ja que també pretén reforçar les xarxes entre centres botànics del territori del Mediterrani occidental (França, Espanya, Grècia i Itàlia) a fi de millorar la informació i la comunicació en el camp de la conservació, així com la cooperació amb els països de la riba sud de la Mediterrània (el Marroc, Tunísia i Egipte).

La seva execució es  fonamenta en cinc accions bàsiques, en tres de les quals col·laboren el Jardí Botànic de Barcelona i el seu Banc de Llavors.

En una primera acció s’estudia l’impacte de les futures condicions climàtiques sobre el comportament germinatiu d’algunes espècies de la conca mediterrània, mitjançant la simulació de condicions diferents de temperatura i lluminositat dins la cambra de germinació.

La segona acció important és la conservació de la flora del nord d’Àfrica, a causa de la vulnerabilitat i fragilitat que presenta davant canvis ambientals. El Jardí Botànic i el Banc de Llavors hi col·laboren estretament dirigint les campanyes de recol·lecció de llavors al Marroc i ajudant a la creació del primer banc de llavors d’aquest país, a l’Institut Científic de Rabat.

Finalment, el Jardí Botànic i el Banc de Llavors també participen en una tercera acció de col·leccions vives de plantes rares i amenaçades, és a dir, en la constitució d’un microhàbitat, concretament una rocalla adequada per a l’exposició d’espècies rupícoles molt abundants a les regions mediterrànies.

• Index Seminum

Responsble
    Miriam Aixart

L’Index Seminum és un catàleg anual de llavors disponibles per a intercanviar entre jardins.

Cada any des dels diferents jardins del món es realitza una llista de les llavors disponibles que té cada centre per a oferir i intercanviar amb altres jardins.

Les llavors s’ofereixen de forma lliure i gratuïta únicament per a la investigació, assajos, educació i desenvolupament de les col·leccions.