Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona Exposició “D’escarabats i d’altres coses” . Francesc Español i Coll

Exposició “D’escarabats i d’altres coses” . Francesc Español i Coll

26 novembre 2018

L’Institut d’Estudis Vallencs organitza unes jornades els propers 30 de novembre i 1 de desembre, sobre la figura de Francesc Español i Coll, fill de Valls. Les jornades s’acompanyen d’una exposició en la que el Museu hi participa estretament. Es tracta d’una nova oportunitat de posar en valor la gran tasca científica del Dr. Español en l’àmbit de l’entomologia.

Per a l’exposició es cedeixen en comodat (préstec) espècimens de la col·lecció de coleòpters que van ser estudiats, recol·lectats i fins i tot descrits, pel Dr. Español, a les comarques tarragonines, sobretot a localitats properes a Valls. També es presta utillatge científic amb el qual Francesc Español va treballar al Museu. La seva recerca entomològica va generar un seguit de publicacions, algunes de les quals també es mostren a l’exposició. Com són exemplars del Butlletí de la ICHN, de Miscel·lània Zoològica, articles publicats per ell i documents de l’Arxiu del Museu.

Objectes i exemplars prestats del fons de la col·lecció de coleòpters i de l’Arxiu Històric del Museu

• Leiòdid hipogeu que es va descobrir a la cova del Traça, Pla de Cabra, Tarragona: Speophilus españoli Jennel, 1930 , descrita per Jeannel i dedicada a F. Español.

• Anillochlamys urgellesi Español, 1965  Leiòdid descrit per Espanyol de la Cova Bonica a Vallirana, (T).
  • Altres espècies de Leiòdids on F. Español els hi va localitzar noves cavitats del Massís de la Musara, Massís del Montsant, …
  • Troglorrynchus gridelli Español, 1949, espècie d’una nova espècie de curculiònid descrita per F. Espanyol,  del massís de la Musara
  • Dendarus schusteri Español, 1937 i Stenohelops (Stenomaleis) ardoini Español, 1957, dos noves espècies de tenebriònids descrits per F. Español a Valls i a l’Ampolla.
  • Sternocoelis durforti Español, 1970, un nou histèrid de la serra de Prades.
  • Tots els espècimens de la col·lecció triats van acompanyats de la publicació de l’estudi corresponent, en format de separates originals o publicacions senceres originals.
  • Caixa entomològica de coleòpters de l’antiga exposició permanent del Museu de Zoologia, preparada per F. Español amb exemplars recol·lectats per ell, procedents de Valls, als anys 30 del segle passat.
  • Dibuixos i manuscrits originals de F. Español, de publicacions de coleòpters estudiats per ell, així com motllos antics utilitzats en alguna publicació.
  • Binocular antic que utilitzava F. Español al Museu.
  • Fotos-pòster de l’espècie icona de la biospeleologia, el caràbid: Ildobates neboti Español, 1966 (espècie descrita per F. Español) i de detalls de cavitats.

Dades de l’exposició

Lloc: Sala Sant Roc. Institut d’Estudis Vallencs. Valls.

Dates: Del 30 de novembre al 16 de desembre de 2018.

Més informació:  Jornada FRANCESC ESPAÑOL. PATRIMONI HUMÀ