- Sis museus ofereixen activitats per escoles que relacionen les seves col·leccions amb els objectius de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible
- El Museu de Ciències Naturals de Barcelona (Jardí Botànic de Barcelona), la Fundació Miró, la Fundació Antoni Tàpies, el Museu del Disseny, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu Picasso, llencen propostes educatives per reflexionar entorn de la manera com ens alimentem i com això afecta el planeta
- L’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible i els Centres de Recursos Pedagògics creen 12 maletes de lectures al voltant de l’alimentació sostenible
Les activitats de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021 a Barcelona s’han endinsat en l’àmbit educatiu i escolar a través de diferents iniciatives impulsades des de l’Ajuntament i des del Consorci d’Educació de Barcelona. Aquest darrer trimestre de 2021 s’han intensificat les activitats arreu de la ciutat, i aquesta dinàmica s’està reproduint també a les escoles i instituts públics, així com als centres concertats de Barcelona, que han arrencat el curs escolar amb propostes pedagògiques noves per aquest trimestre que se centren en els objectius d’afavorir una alimentació més sana, sostenible i respectuosa amb el medi ambient, que també ajudi a fer front a l’emergència climàtica.
Entre les diferents iniciatives relacionades amb el món educatiu destaca el paquet d’activitats als museus que són novetat aquest curs precisament perquè s’emmarquen en la celebració de la capitalitat barcelonina i se centren en l’alimentació sostenible i en el respecte al medi ambient. Aquestes activitats s’han dissenyat amb la voluntat que perdurin més enllà de la celebració de la capitalitat de l’alimentació sostenible, per tal d’incloure el debat sobre el sistema alimentari en la programació educativa d’aquests museus.
Així doncs, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona, la Fundació Miró, la Fundació Antoni Tàpies, el Museu del Disseny, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu Picasso, han posat les seves col·leccions a disposició de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible i han dissenyat un total de deu activitats pedagògiques adreçades a escoles, instituts, i centres d’educació especial, públics i concertats, per reflexionar i aprendre sobre el sistema alimentari. Són deu propostes ben diferents a les quals s’hi ha inscrit fins al moment més de 60 centres, el que representa que hi participaran uns 3.000 alumnes d’escoles públiques i concertades, i també dels instituts de la ciutat.
En concret, les deu propostes que han llençat els museus són aquestes:
El Museu de Ciències Naturals de Barcelona (Jardí Botànic), proposa dues activitats vinculades a l’exposició “Més que abelles. Pol·linitzadors i flors, la vida en joc” que explica el paper essencial que juguen els pol·linitzadors en l’alimentació humana. L’activitat “Històries de pol·len. Flors i insectes al jardí”, està adreçada a l’alumnat de cicle mitjà i superior de primària, i “De flor en flor. La seducció vegetal”, és una activitat que es realitza amb un quadern autònom pensat per connectar l’exposició amb el Jardí adreçada a infants a partir de 5 anys.
La Fundació Miró ha dissenyat tres activitats diferents. “Aquí carxofes, allà patates!” és una proposta pensada per alumnes de primer, segon i tercer de primària. “Els arbres em parlen” s’ofereix per a l’alumnat de quart, cinquè i sisè de primària. I “ Treballo com un jardiner” està dissenyada per al segon cicle d’infantil. Totes tres activitats enllacen els processos artístics de Joan Miró amb l’alimentació, partint de la idea que l’artista passejava pels horts de Mont-roig del Camp observant les fruites, les verdures, els arbres fruiters, per després pintar els seus paisatges. I de fet, equiparava el procés creatiu i artístic al curs natural dels vegetals: la plantació, el creixement, la maduració, el reg, la poda…
Totes tres activitats es desenvoluparan a l’aula i al museu, a llarg de tot un trimestre.
La Fundació Antoni Tàpies ofereix, sota el títol “Parem taula! El ritual quotidià de menjar” una visita dinamitzada per endinsar-se en la part de l’obra de l’artista que té una vinculació directa amb el ritual social de menjar. Es tracta d’una proposta adreçada a l’alumnat de qualsevol curs a partir de P4 i fins a batxillerat, que es desenvoluparà a l’exposició i que reflexiona sobre el procés nutritiu, però també sobre l’acte social amb connotacions culturals que és el menjar.
El Museu del Disseny de Barcelona ha dissenyat dues activitats diferents, una d’elles adreçada a l’alumnat de cicle superior de primària, l’altra per a alumnes d’ESO, batxillerat i cicles. L’activitat adreçada al cicle superior de primària, sota el títol, “Envàs, d’on vens?” se centra en els envasos alimentaris d’ahir i d’avui, i planteja a través d’una visita-taller vinculada a la col·lecció d’arts decoratives, reflexions al voltant dels envasos alimentaris que s’utilitzaven en el passat i els que s’utilitzen actualment, i convida l’alumnat a pensar i crear nous dissenys més sostenibles i respectuosos amb el medi per empaquetar aliments.
La segona proposta titulada “Pot contenir traces de…” vol descobrir el passat que amaguen alguns dels aliments i productes que es consumeixen cada dia i que són l’herència de la història colonial. A partir d’una visita dinamitzada a la col·lecció d’Arts decoratives del museu, es planteja una reflexió al voltant de la sostenibilitat dels recursos humans, i al voltant de la manera de consumir d’avui en dia.
El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha dissenyat una activitat pensada per l’alumnat de primària, que es titula “Art al rebost” i que mitjançant una visita dibuixada a les sales del museu, permetrà descobrir com era l’alimentació de fa més de tres-cents anys, i reflexionar sobre què i com mengem nosaltres avui. Una activitat per mirar, dibuixar i pensar sobre els aliments de proximitat, els llocs on comprem i com cuidem el planeta amb la nostra alimentació.
Finalment, la proposta del Museu Picasso, titulada “Les receptes de Picasso”, és un projecte adreçat a l’alumnat tant de primària com de primer cicle d’ESO, que inclou un programa de formació per al professorat previ, amb un seguiment per part dels professionals del Museu durant el seu desenvolupament a l’escola i una visita amb l’alumnat al Museu Picasso. Es tracta d’un projecte que planteja treballar de manera transversal a partir de l’art, coneixent i tenint com a referents obres de Picasso i d’altres artistes clàssics i contemporanis, els aspectes de l’alimentació centrant la reflexió en el que és una alimentació sostenible i saludable. La formació ha estat iniciada per 6 escoles i està previst realitzar-la també durant el segon trimestre del curs.
Maletes de lectures sobre alimentació sostenible a disposició de les escoles
Complementa i acompanya cada una de les activitats que es fan des dels museus, la iniciativa de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Capitalitat de l’Alimentació Sostenible, i els centres de recursos pedagògics de la ciutat, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona, que han creat un total de 12 maletes de llibres (que sumen un total de 575 volums) per la Capitalitat de l’Alimentació Sostenible, uns recursos pedagògics que ja estan disponibles, i que perduraran i restaran a disposició dels centres educatius un cop passat aquesta efemèride.
Es tracta d’un recurs disponible als centres de recursos pedagògics i a la mateixa Biblioteca de Rosa Sensat, que es posa a disposició de docents, educadors i centres per suggerir la conversa amb els infants d’educació infantil i primària, des de la vessant literària i artística, per enllaçar amb el món real des de la ficció i a l’inrevés, per parlar d’un tema de justícia social des de la realitat tenint referents literaris.
Les maletes de llibres “Tothom a taula! Qui menja què, com, on, quan, quant i perquè… però, EP!” contenen més d’un centenar de llibres de qualitat narrativa, gràfica i documental. Són de diferent tipologia: àlbums, narrativa, poesia, documentals, informatius i per a totes les edats, i tenen un nexe d’unió en un o més àmbits de l’alimentació sostenible. A més a més, els llibres van acompanyants d’un dossier amb la presentació del material, i un espai per escriure idees o comentaris sobre els llibres i la lectura.
A més d’aquestes propostes, hi ha altres iniciatives en l’àmbit escolar per introduir l’alimentació sostenible als projectes dels centres que van arrencar al mes de setembre en la seva fase definitiva. El programa ‘Alimenta’t amb seny’, experimentat en fase pilot amb 11 centres el curs passat i que ara s’espera ampliar, inclou recursos pedagògics, formació i acompanyament al professorat, a més d’actuacions per conscienciar la comunitat educativa al voltant de l’alimentació saludable.
D’entre els recursos pedagògics associats a aquest Programa d’Escoles + Sostenibles, destaca la guia Alimenta’t amb seny, que conté 32 unitats didàctiques per treballar l’alimentació en diferents etapes educatives, i la Maleta de l’Alimentació Sostenible del Servei de documentació d’educació ambiental (SDEA) que inclou un ampli ventall de recursos pedagògics per iniciar o complementar un treball de descoberta o investigació a l’aula o en altres espais educatius.
D’altra banda la iniciativa ‘Ara, aquí, les escoles’ és la via de participació d’infants i joves en el debat sobre el sistema alimentari. A partir d’aquesta iniciativa, a la qual ja s’hi han sumat 108 inscripcions d’escoles i instituts (el que significa una participació d’uns 2.500 alumnes aproximadament) les escoles elaboraran pòsters que plasmaran els neguits, els compromisos i els reptes dels nens i nenes de les escoles de Barcelona en relació a l’alimentació sana i sostenible. El treball de les escoles culminarà amb una exposició de tots aquests pòsters.