Comunicació Actualitat Notícies del MuseuLlibres rars i curiosos Les postals antigues del Museu

Les postals antigues del Museu

24 maig 2023

És probable que hi hagi persones joves que, avesades a les formes de contacte digital (correu electrònic, videotrucades, Whatsapp, xarxes socials…) desconeguin què són les postals.

Durant segles, la comunicació entre persones separades per la distància tenia lloc per carta. Les postals van sorgir a finals del s. XIX i principis del XX. Es tractava de targetes rígides de la mida de mitja quartilla il·lustrades per una cara i amb espai per al segell i per escriure-hi quatre ratlles per l’altra, i ràpidament es van fer molt populars. Amb l’expansió del turisme, les postals servien per, sense entretenir-s’hi gaire, saludar amics o família tot mostrant la imatge del lloc on es trobaven: paisatges, monuments, etc.

El Museu de Ciències Naturals de Barcelona va ser considerat, a principis del s. XX, un indret d’interès per a mostrar. En el Centre de Documentació coneixíem l’existència d’unes sèries de postals que ho feien palès i darrerament hem maldat per aconseguir aquests documents que en donen testimoniatge i incorporar-los al nostre Arxiu.

Veureu a continuació, d’una banda, la sèrie de postals editades amb motiu de l’Exposició de Piscicultura i Pesca organitzada pel naturalista Francesc Darder en l’edifici i jardins de l’aleshores anomenat Museu de Catalunya i avui conegut com a Castell dels Tres Dragons, al Parc de la Ciutadella. Aquest conjunt fou cedit gentilment pel Museu Darder de Banyoles.

I d’una altra banda, ingressades per compra, les que representen les maquetes d’animals prehistòrics fetes construir per la Junta de Ciències Naturals i les que reprodueixen animals naturalitzats exposats en les vitrines. Parem atenció al fragment del text manuscrit en el dors d’una d’elles: “… en record d’una visita al Museu Martorell. Dia de Reis de 1921”.