Comunicació Actualitat Notícies del MuseuPremi Nat La cinquena edició del Premi Nat distingeix Enric Sala, ecòleg marí, explorador, impulsor de reserves marines i divulgador

13 octubre 2022

• Enric Sala és ecòleg marí, explorador resident de la National Geographic Society i fundador i director del projecte Pristine Seas dedicat a l’exploració i protecció dels últims enclavaments marins en estat salvatge. Ha realitzat 35 exploracions, des de l’Àrtic fins a la Patagònia, ha contribuït a crear 25 reserves marines ( l’equivalent a 13 vegades la superfície d’Espanya), ha produït 30 documentals i impulsa nous models de desenvolupament econòmic compatibles amb la diversitat marina.
  • Enguany s’atorguen dues mencions d’Honor Nat: a Alícia Masriera geòloga, alpinista, professora i  exdirectora del Museu de Geologia de Barcelona  i, a títol pòstum, a Jordi Sabater i Pi, en reconeixement de la seva gran aportació en els camps  de l’etologia,  la primatologia, l’evolució humana així com l’etnologia i la zoologia.

Us convidem a seguir l’acte de lliurament dels premis i la posterior conferència Per què necessitem un món més salvatge? que impartirà el guardonat Enric Sala, pel canal de televisió del Museu, NatTV el dimecres 19 d’octubre a les 19h.

Premi Nat

El Premi Nat va néixer l’any 2018 per commemorar 140è aniversari del Museu. Es tracta d’una distinció honorífica que premia persones o institucions que han aportat una nova mirada a la divulgació de les ciències naturals que ha contribuït a la creació de vocacions científiques i a la conservació de la natura. El Premi Nat, que s’atorga anualment a persones o institucions de l’àmbit local o internacional, consisteix en un premi i una o dues mencions d’honor.

Guanyador del Premi Nat i Mencions d’Honor Nat 2022

Premi Nat 2022

• Enric Sala i Gamito

Ecòleg Marí, explorador resident de la National Geographic Society i fundador i director de Pristine Seas, projecte dedicat a l’exploració i protecció dels últims enclavaments marins en estat salvatge.

Per la seva intensa activitat en la conservació dels oceans que ha contribuït a protegir més de sis milions de Km2 de territori oceànic, l’equivalent a 13 vegades la superfície d’Espanya,  i per la labor de divulgació per conscienciar tant la ciutadania com els líders polítics i econòmics de la necessitat vital de tenir un oceà sa i construir nous models de desenvolupament compatibles amb la conservació marina.

Menció d’Honor Nat 2022

• Jordi Sabater Pi

Primatòleg, etòleg i naturalista; catedràtic emèrit de la Universitat de Barcelona

Per la seva reconeguda tasca de recerca i divulgació de la primatologia i de la natura en general. Introductor de l’etologia a casa nostra, va destacar en l’estudi de la conducta del goril·la i el ximpanzé. Una labor que, com a naturalista, també va ser decisiva en els camps de l’evolució humana, etnologia, herpetologia, ornitologia, botànica, ecologia, dibuix científic, i la docència. Fou un dels co-descobridors de la fabricació d’eines entre els ximpanzés, i defensor de l’existència de cultures en el món animal.

• Alícia Masriera i Gonzalez

Geòloga, alpinista, professora i directora del Museu de Geologia de Barcelona (1985 -2005)

La seva decidida vocació, entusiasme i perseverança van ser cabdals pel creixement i enriquiment del Museu de Geologia impulsant, amb pocs recursos, desenes d’exposicions, publicacions científiques i històriques així com l’ingrés d’importants col·leccions o la creació d’un laboratori de làmina prima. Sempre ha mantingut la seva activitat de recerca científica centrada en l’estudi dels terrenys mesozoics i terciaris del Pirineu Català i Aragonès, reflectida en diverses publicacions científiques i divulgatives.

El Jurat del Premi Nat està format per:

• Dacha Atienza, cap de recerca i col·leccions del Museu de Ciències Naturals de Barcelona
  • Mara Dierssen, neurobiòloga i divulgadora científica
  • Martí Domínguez, biòleg i director de la revista Mètode
  • Xavier Duran,  periodista de TV3
  • Teresa Garnatje, directora de l’Institut Botànic de Barcelona
  • Anna Omedes, directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona fins abril de 2022
  • Joandomènec Ros, catedràtic d’Ecologia de la Universitat de Barcelona