Comunicació Actualitat Notícies del MuseuMuseu de Ciències Naturals de Barcelona Dr. Frans B. M. de Waal, In memoriam (1948- 2024)

Dr. Frans B. M. de Waal, In memoriam (1948- 2024)

18 març 2024

El Museu de Ciències Naturals lamenta la mort de Frans de Waal, un dels primatòlegs més importants del món i guanyador de la 1a edició del Premi Nat 2018

Etòleg i biòleg holandès/americà conegut per la seva obra sobre el comportament i la intel·ligència social dels primats. El seu primer llibre, Chimpanzee Politics (La política dels ximpanzés, 1982) comparava la manera de manipular i conspirar dels ximpanzés implicats en lluites de poder amb la dels polítics humans. D’aleshores ençà, De Waal va establir paral·lelismes entre el comportament dels primats i el dels humans, des de la manera com fan les paus a la moralitat i la cultura. La seva obra científica ha estat publicada en revistes com ara Science, Nature o Scientific American, i també en publicacions especialitzades en comportament animal. Els seus llibres han assolit molta popularitat i han estat traduïts a més de vint idiomes, alhora que l’han convertit en un dels primatòlegs més coneguts del món. En els seus darrers llibres Are We Smart Enough to Know How Smart Animals Are? (Som prou intel·ligents per entendre la intel·ligència dels animals?, Norton, 2016) mostra exemples de cooperació i empatia animal i a  Different: Gender Through the Eyes of a Primatologist, 2022 examina assumptes com ara la identitat de gènere, la sexualitat, la violència de gènere i l’amistat.

Frans de Waal al Museu de Ciències Naturals de Barcelona, lliurament Premi Nat 2018

De Waal va ocupar la càtedra C. H. Candler al Departament de Psicologia de la Universitat d’Emory i va ser director del centre Living Links al Centre Nacional de Recerca sobre Primats Yerkes, a Atlanta, Geòrgia. També va ser professor honorari de la Universitat d’Utrecht i membre de l’Acadèmia Nacional de les Ciències dels EUA i de la Reial Acadèmia Neerlandesa de les Ciències. L’any 2007, la revista Time el va incloure a la llista de les 100 personalitats més influents del món i, el 2011, la revista Discover entre les 47 ments més brillants de la ciència (de tota la història).