Una mirada LGTBI+ a Planeta Vida

Museu de Ciències Naturals de Barcelona Fins el 3 de juliol

Visitan's ExposicionsExposicions temporalsAnteriors Una mirada LGTBI+ a Planeta Vida

Una Mirada LGTBI+ a Planeta Vida, l’exposició permanent del Museu, proposa un recorregut per la diversitat sexual del món animal amb perspectiva LGTBIQA+. Allunyant-se dels estereotips i dels preceptes socials imposats de l’ésser humà, els animals viuen amb naturalitat afectiva, sexual i de gènere.

La intervenció a Planeta Vida consisteix en 12  panells que conviden a fer una reflexió sobre aquesta diversitat sexual en el món animal: Quants sexes hi ha? Què és l’hermafroditisme? Què és la intersexualitat? Cal més d’un individu per reproduir-se? Què és l’orientació sexual? Com mostren els animals interès cap a altres individus? Com s’emparellen els animals? Les relacions sexuals sempre s’enfoquen a la reproducció? Què és una família? Què és el gènere?

La reproducció dels éssers vius és el procés biològic que crea nous individus. Pot ser asexual, si un ésser crea nous individus sense la intervenció d’altres, o sexual, quan dos individus combinen el seu material genètic per donar lloc a individus nous.

Les espècies animals poden tenir un, dos o més sexes, és a dir, conjunts de característiques biològiques relacionades amb la reproducció. Hi ha espècies hermafrodites, on hi ha individus “amb més d’un sexe” o on aquest pot variar. I també hi ha espècies amb individus intersex, que tenen característiques sexuals d’ambdós sexes “majoritaris”.

En quant a les relacions entre individus que tenen a veure amb l’afectivitat, el sexe o el gènere (l’expressió social del sexe), aquestes es desenvolupen de diferents maneres:  el festeig (actes per seduir altres individus), l’afecte (mostres d’estima o d’interés sexual) i les relacions sexuals. Tots aquests comportaments es duen a terme independentment del sexe biològic i el gènere dels animals.

Com passa amb els éssers humans, els animals poden tenir comportaments afectius i sexuals amb individus del seu mateix sexe o amb individus d’un altre sexe; així com mostrar gèneres diferents del seu sexe biològic. De fet, les relacions sexuals, sigui quin sigui el sexe dels seus participants, no serveixen únicament per reproduir-se, sinó que també tenen altres funcions, com per exemple la cohesió grupal.

Tenint en compte la diversitat en l’orientació sexual dels animals, és comú que hi hagi individus que es relacionin en estructures de parelles i famílies diverses, per exemple formant famílies amb membres del mateix sexe, així com trios, famílies comunals, etc.

La ciència i la cultura creen espais i discursos amb un gran potencial per promoure la igualtat. Amb Una Mirada LGTB+ a Planeta vida se’ns vol fer veure que la diversitat és natural i fer-nos reflexionar sobre el discurs científic i com aquest molts cops s’adapta als discursos tradicionals de les societats, en lloc de mostrar la realitat tal i com és: diversa.

Aquesta exposició contempla de forma implícita els següents Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS):

Comissariat i disseny de l’exposició:

Una Mirada LGTBI+

Dates:
Fins el 3 de juliol
Horari:
De dimarts a dissabte de 10 a 19h
Diumenges i festius de 10 a 20h
Preu:
Inclòs en el preu de l'entrada al Museu
Producció:
Amb la col.laboració de :