Comunicació Actualitat Notícies del MuseuGeneral 134 anys d’història

134 anys d’història

25 setembre 2016

Avui 25 de setembre de 2016 fa 134 anys de la inauguració del que va ser el primer museu públic de la ciutat: el Museu Martorell.

L’origen del Museu de Ciències Naturals de Barcelona es troba en el Museu Martorell, inaugurat el 25 de setembre de 1882, per l’alcalde Rius i Taulet, inicialment com a museu d’arqueologia i ciències naturals, amb el nom de Museo Martorell de Arqueología y Ciencias Naturales. Va ser el bressol dels museus municipals de zoologia, geologia i botànica. El Museu Martorell es va crear gràcies al llegat que Francesc Martorell i Peña (1812-1878) va fer a la ciutat, consistent en les seves col·leccions de ciències naturals i d’arqueologia, la seva biblioteca i els recursos necessaris per construir un museu.

Ben aviat, el Museu va formar part d’un programa més ampli que volia fer del parc de la Ciutadella un espai cultural dedicat a les ciències naturals, impulsat primerament des de l’Ajuntament de Barcelona i després des de la Mancomunitat de Catalunya. El 1906, l’Ajuntament crea la Junta Municipal de Ciències Naturals (amb la incorporació de la Diputació l’any 1917 i de la Mancomunitat l’any 1920) que regeix les instal·lacions del parc: el Museu Martorell, el Zoològic, el Museu Zootècnic, l’Hivernacle i l’Umbracle.

Sota el lideratge de Josep Maluquer i Nicolau, la Junta va transformar de seguida l’edifici del Castell dels Tres Dragons en Museu de Ciències Naturals (a partir de 1917 anomenat Museu Catalunya).

Fins al primer quart del segle XX, el Museu de Ciències Naturals (constituït pel Museu Martorell i pel Museu Catalunya) va ser potser la institució pública més important de Catalunya en l’àmbit de les ciències naturals. S’hi van integrar naturalistes vinculats a la recentment creada Institució Catalana d’Història Natural que van deixar com a llegat els seus treballs de recerca, pionera a Catalunya.

Actualment, el Museu Martorell és una de les seus científiques del Museu. Custodia les col·leccions de geologia i paleontologia, que properament es traslladaran a l’edifici del Castell dels Tres Dragons (Laboratori de Natura). També acull una biblioteca especialitzada en aquestes disciplines científiques.

La visita al centre està tancada temporalment al públic en general, excepte la Biblioteca.

Si voleu saber-ne més sobre la història del Museu Martorell consulteu la monografia: Masriera, A.,   2006. El Museu Martorell, 125 anys de Ciències Naturals (1878-2003). Monografies del Museu de Ciències Naturals, 3: 1-230